Duo-recensie: Lisa Maxwell – De laatste magiër

In New York is magie allesbehalve uitgestorven. De Mageus – de laatsten die nog magische krachten hebben – leven in de schaduwen en verbergen wie ze zijn. Ze zitten gevangen op het eiland: Als ze Manhattan verlaten, verliezen ze hun krachten. Soms overleven ze het niet…

Esta is een getalenteerde dief, opgeleid om magische kunstvoorwerpen te stelen van de sinistere Orde. Met haar aangeboren talent om de tijd te manipuleren, kan Esta deze kostbare voorwerpen laten verdwijnen voordat de Orde zelfs maar beseft dat ze er is. Haar training bereidde haar voor op het ultieme doel: terugreizen in de tijd om een eeuwenoud boek te stelen dat de geheimen van de Orde bevat, voordat het vernietigd wordt en de Mageus een hopeloze toekomst tegemoet gaan.

ISBN: 9789022582879 – Uitgeverij Boekerij – Aantal pagina’s: 528 – Fantasy

*****

5 van de 5 sterren
(5 van de 5) – Fien / (5 van de 5) – Janet

‘De slimme Mageus en dievegge Esta zit gevangen in het New York van 1902 en moet het vertrouwen zien te winnen van een aantal bendeleden en Mageus, die de Ars Arcana willen stelen van de Orde om ervoor te zorgen dat zij weer echt vrij zullen zijn.’

*****
— Fien

*****
— Janet

Esta is een steengoede dievegge die alles kan stelen zonder dat haar slachtoffers ook maar iets merken. Met haar gave om door de tijd te reizen is ze onstopbaar. Wanneer Esta terugreist naar de 20ste eeuw om te voorkomen dat een boek in handen valt van de Magiër, een onbekende maar zeer krachtige Mageus, komt ze in contact met Mageus Dolf. Hij is de leider van een bende in het oude New York en heeft onlangs een groot verlies geleden. Dolf wordt beschermd door Viola, die heel erg goed overweg kan met haar dolken. Een ander belangrijk lid van Dolfs bende is Nibsy, hij is de rechterhand van Dolf en houdt de touwtjes strak in de handen. Harte Harrigan is iIemand die helemaal niets te maken wil hebben met Dolf. Hij is ook een Mageus die een bestaan voor zichzelf probeert te maken te midden van de aristocratie van New York die de Mageus haten.

Welk personage is jou het meest bijgebleven en waarom?

FIEN: Ik vind dat het allemaal heel erg sterke personages zijn, dus het is niet zo’n makkelijke vraag. Maar als ik echt moet kiezen, dan wordt het Esta. Ik heb altijd al een zwak gehad voor dievegges en als ze dan nog eens zo goed zijn als Esta, kan ik niet anders dan voor haar kiezen. Bovendien is ze ook heel erg intelligent en sluw, ze kan heel erg goed mensen manipuleren en dat vind ik stiekem ook wel leuk.

JANET: Ook ik was erg onder de indruk van Esta. Dit personage is zo écht, zo compleet dat ik erg genoot om haar belevenissen te volgen. Het is iemand die zich niet snel van haar stuk laat brengen en juist ook door de ogen van de andere personages zie je haar innerlijke kracht toenemen. Ik wil echter ook even stilstaan bij Harte Darrigan, want dit is iemand die je denkt binnen een paar pagina’s te kennen, maar die zoveel meer diepte heeft waardoor het een boeiend personage is en blijft.

FIEN: Klopt! Harte vond ik ook een heel erg intrigerend personage. Ik ben benieuwd wat we van hem kunnen verwachten in deel 2.

*****
— Fien

*****
— Janet

Wat is de kracht van dit boek qua sfeer? Wat voor gevoel had je gedurende het lezen van dit verhaal?

JANET: Dit boek grijpt je zo snel dat je niet anders kunt dan blijven lezen. Vol met spanning, mysterie, liefde. Het verhaal druipt van de magie, maar blijft makkelijk toegankelijk door thema’s als macht, angst en overlevingsinstinct.

FIEN: Vanaf hoofdstuk 1 was ik er ook volledig bij met mijn aandacht, ik vond het zo’n sterk begin. Ik wilde de hele tijd alleen maar meer! Meer lezen om sneller te weten te komen hoe ze bepaalde zaken gingen aanpakken. Soms liepen hun plannetjes zeer vlot, maar een aantal keren liep het heel erg fout af en ik was altijd weer benieuwd hoe ze het gingen oplossen. Elk personage leek ook zijn eigen agenda te hebben, wat voor veel spanning en ook wel wat verwarring zorgde, ik heb nog steeds het gevoel dat ik bepaalde personages nog niet helemaal kan doorgronden.

JANET: Absoluut! Ook ik heb het idee dat ik Esta, Harte en alle anderen nog maar net heb leren kennen, en het smaakt naar meer. Gelukkig is dit deel 1 van de serie en kunnen we uitkijken naar nog meer belevenissen samen!

*****
— Fien

*****
— Janet

Wat vond je goed en wat vond je tegenvallen qua schrijfstijl?

FIEN: Er stoorde mij helemaal niets aan Lisa Maxwell’s schrijfstijl. Ik vond het juist een heel speciale stijl, hoe ze telkens tussen de personages switchte terwijl het niet stoorde. Je kreeg net zo’n breed beeld van deze prachtige wereld en het was echt een verhaal.

JANET: Wat ik zo knap vind, was dat elk hoofdstuk weer vanuit een ander (terugkerend) perspectief is geschreven, maar dat je nergens daardoor uit het verhaal getrokken wordt. Het sluit naadloos op elkaar aan. En doordat de personages driedimensionaal zijn, heb je nergens het gevoel dat ze een open boek zijn. Net als in de echte wereld laten ook deze karakters maar een deel zien van wie ze daadwerkelijk zijn, en is het aan de anderen (en aan de lezer) om te bepalen of ze te vertrouwen zijn of niet.
Los daarvan is de verhaallijn sterk en zitten er bijzondere maar wel geloofwaardige plot twists in die je niet aan ziet komen en die ervoor zorgen dat je dit boek zeker nog een keer weer wilt gaan lezen.

FIEN: Wat Janet zegt! Ik had volledig hetzelfde gevoel. Ik moet toegeven dat ik het heel moeilijk vond om te bepalen of de personages te vertrouwen waren. Ik heb meermaals een inschattingsfoutje gemaakt. Ik denk dat we dus wel kunnen stellen dat Maxwell een fantastisch boek heeft afgeleverd.

Heb je eerder iets van deze auteur gelezen?

JANET: Lisa Maxwell is voor mij een nieuwe auteur. Het leuke is dat ik door de cover en de tekst op de achterkant direct werd geboeid, en dat zij mijn verwachting helemaal waarmaakt. Qua hoe ik de woorden absorbeerde en maar door bleef lezen, is het zeker vergelijkbaar met de Harry Potter serie (ook al hebben de boeken qua verhaallijn niets met elkaar te maken, behalve een wereld waar magie een rol speelt). Lisa heeft, net als J.K. Rowling, een gave voor het uiteenzetten van een geloofwaardig verhaal met goed uitgewerkte personages en een fijn verloop van gebeurtenissen.

FIEN: Ik heb nog niets van haar gelezen. Ik heb wel al enkele boeken over tijdreizen gelezen en wat me opvalt is dat iedere schrijver het anders aanpakt. Esta had een steen nodig om terug te kunnen reizen naar het verleden, maar zo zijn er ook heel wat boeken waarin personages helemaal niets nodig hebben. Ook zijn er verhalen waarbij je als tijdreiziger niets kunt veranderen aan de toekomst, maar dat is hier duidelijk niet het geval: een kleine verandering in het verleden, kan al snel grote gevolgen hebben!

‘Even aarzelde Esta. Haar lijf probeerde uit alle macht vast te houden aan het heden terwijl het verleden ook aan haar trok. Haar zicht werd helder en ze zag Dakari in gevecht met drie figuren met bivakmutsen. Zijn gezicht stond vastberaden terwijl hij zich vrij vocht.
Ik moet hem helpen…
“Dakari!”
“Wegwezen, jij!” riep hij, en hij keek haar zo overtuigend aan dat het heden haar ontglipte.
“Dakari!” schreeuwde ze nogmaals terwijl iemand een pistool afvuurde, waarop ze zijn grote lijf stuiptrekkend op de grond in elkaar zag zakken. Door de schok viel ze achterover, ver voorbij de plek waar het vieze trottoir haar had moeten opvangen.
Esta kon niet meer stoppen met vallen. Ze was de grip op haar eigen stad en haar eigen tijd kwijtgeraakt en viel door de tijd. Overal om haar heen was er licht. Ze kon zichzelf amper opvangen voordat ze hard in een hoge berg sneeuw belandde.’

Maak je agenda maar volledig vrij, want De laatste magiër zal je aandacht zeker vasthouden!
Je kan het boek overal en altijd lezen. Het enige probleem is dat je een grote tas en wat extra spierkracht nodig hebt om deze pil overal mee naartoe te nemen. Maar hoe dikker de boeken, hoe beter toch?

55%

45%

528 pagina’s