Recensie: Agustina Bazterrica – Schitterend lichaam

Marcos Tejo is manager van een grote vleesverwerkingsfabriek, ervaren en geroutineerd, maar ondertussen treurend om zijn overleden zoontje en het vertrek van zijn vrouw. Hij zorgt voor zijn zieke vader en staat bijna op voet van oorlog met zijn zus. De lichte kant van het leven gaat geruisloos aan hem voorbij. Maar de dag dat hij van een vleesleverancier een levend cadeau krijgt is het begin van een proces dat hem ertoe zal brengen alle regels met voeten te treden. Dierenvlees is door een virus ongeschikt geworden voor consumptie, en de maatschappij is inmiddels verdeeld in twee groepen, zij die eten en zij die gegeten worden. Schitterend lichaam is een ontroerende, soms weerzinwekkende roman en een uiterst treffende metafoor voor de geïndustrialiseerde manier waarop wij mensen met dieren omgaan.

ISBN: 9789025453671 – Uitgeverij Atlas Contact – Aantal pagina’s: 224 – Roman

*****

‘Een intens bittere en dystopische roman over verlies, rouw en menselijke teloorgang.’

*****

We verplaatsen ons in de toekomst. Marcos Tejo woont ergens in Argentinië en werkt als opzichter van een slachthuis. Een slachthuis van mensen welteverstaan. Hij leeft namelijk in een tijd dat het eten van normaal dierenvlees niet meer mogelijk is als gevolg van een virus. Tevens is elk contact met dieren verboden. Hij was getrouwd met Cecilia. Marcos en Cecilia zijn verscheurd van verdriet door de wiegendood van hun baby Leo. Het lukt Marcos en Cecilia niet om samen het sterven van Leo te verwerken. Marcos ervaart een immense leegte in zijn bestaan en hij lijkt afgestompt te zijn. Niets kan hem raken. Hij functioneert op de automatische piloot en verricht zijn werk slechts om het verblijf van zijn ernstig dementerende vader in een goed verpleeghuis mogelijk te maken.
Alles verandert wanneer Marcos een ‘wijfje’, dat als een wild dier is opgegroeid en van wie de stembanden zijn weggesneden, cadeau krijgt van een zakenrelatie. Marcos verzorgt haar als ‘slachtmensdier’, maar op een gegeven moment ziet hij het ‘wijfje’ niet meer als consumptiegoed, maar als een vrouw met emoties en behoeften. Ze krijgt tevens een naam… Jazmín. Marcos en Jazmín krijgen een zeer innige band. Met als gevolg dat Marcos alle regels die op dat moment gelden overtreedt. De vraag is of Marcos en Jazmín een lang en gelukkig leven gaan hebben…

*****

Het boek Schitterend lichaam is een dystopische roman. De sfeer in het verhaal is grotendeels schokkend en gruwelijk. Mij bekroop het gevoel van verbazing en enorme afschuw, maar de opbloeiende relatie tussen Marcos en Jazmín vond ik vertederend en prachtig neergezet. Opmerking: Schitterend lichaam is niet geschikt voor mensen die getraumatiseerd zijn of om andere redenen een kwetsbare geestelijke gezondheid hebben.

*****

De roman is vlot geschreven en de roman bevat korte hoofdstukken. Bazterrica gebruikt het verhaalperspectief. De lezer krijgt steeds meer inzicht in het leven van Marcos, zijn gevoelsleven en datgene wat het bezighoudt. De schrijfstijl is uiterst afstandelijk voor wat betreft de manier waarop Bazterrica mensen neerzet als objecten. Die afstandelijke schrijfstijl verdwijnt als Bazterrica, in alle ellende en verschrikkelijkheid binnen de geschetste maatschappij, toch het ontluiken van een gevoelige kant van Marcos weet neer te zetten. Een tegenstelling in schrijfstijl die correspondeert met de geschetste tegenstellingen tussen de personages in het verhaal.

‘Ze slaapt in foetushouding. Ze ziet er kalm uit. De blanke huid van het wijfje glanst in de zon. Hij wil haar aanraken, staat op het punt haar aan te raken, maar het wijfje trilt lichtjes, alsof ze droomt, en hij trekt zijn hand terug. Hij kijkt naar haar voorhoofd met het brandmerk erop. Het symbool van eigendom, van waarde. Hij kijkt naar haar sluike haar, dat nog niet afgeknipt en verkocht is. Het is lang en vies. Dit wezen dat het vermogen tot praten is ontnomen heeft iets puurs, denkt hij.’

Een glas Campari Bitter. Juist dit drankje past bij het lezen van een hoofdstuk uit deze bittere roman. Wanneer je goed proeft, ontdek je een zoete ondertoon in het aperitiefdrankje, en diezelfde zoete ondertoon ontdek je bij het lezen van deze roman. Schitterend lichaam leent zich uitstekend voor bespreking in een leeskring, omdat het verhaal raakvlakken heeft met talrijke actuele maatschappelijke thema’s. Zo noem ik overbevolking, armoede, genetische manipulatie, discriminatie, prostitutie, geloof en ongeloof, menselijke waardigheid, menselijke identiteit en menselijke integriteit.

30%

70%

224 pagina’s