Recensie: Anja Feliers – Gebroken Glas

Recensie: Anja Feliers – Gebroken Glas

Als de 17-jarige Emmy zichzelf van het leven tracht te benemen slaagt haar broer Matteo er in om haar te redden. Emmy voelt zich in de steek gelaten door haar moeder, die onverwacht alle contact met hen verbrak. Ze begrijpt evenmin de breuk met haar vriend Tom, die haar op nu alle mogelijke manieren ontloopt.
Haar vader Mathijs, een rijke chirurg, voelt zich machteloos en roept daarom de hulp in van de psychologe Kathleen Verlinden. Kathleen voelt dat er heel wat meer aan de hand is met Emma dan wat het op het eerste zicht lijkt.
Matteo wordt geconfronteerd met allerhande sinistere gebeurtenissen, die verband lijken te houden met zijn zus. De oorsprong van dit alles blijkt in verband te staan met grove leugens over een ver verleden.

ISBN: 9789463831109 – Uitgeverij Van Halewyck – Aantal pagina’s: 351 – Thriller

*****

4 van de 5 sterren – Marita

‘Dit boek houdt je van bij het begin in zijn greep, het is een heel menselijke thriller.’

*****

Het hoofdpersonage in dit boek Emmy, het 17-jarige meisje dat zelfmoord probeert te plegen. Ze wordt uiteindelijk geconfronteerd met een vreselijke gebeurtenis uit het verleden, die in haar onderbewustzijn bleef sluimeren. Haar broer Matteo, die haar nipt kon redden, maakt een aantal gruwelijke en schijnbaar onverklaarbare zaken mee. Hun vader Mathijs is radeloos en doet al het mogelijke om ervoor te zorgen dat zijn dochter weer het vrolijke meisje van weleer wordt. De psychologe Kathleen wordt door Mathijs benaderd om Emmy te helpen. Zij helpt Emmy om achter de werkelijke reden van haar zelfmoordpoging te komen. En tenslotte is er Tom, het ex-vriendje van Emmy. Hij speelt een heel dubbele rol in het verhaal.
— Marita

*****

Door de menselijkheid van het verhaal speelt het boek heel erg in op de emoties. Tegelijkertijd houdt het je in zijn greep door de vreemde incidenten die zich voordoen, de spanning blijft naar het einde toe stijgen. Er is een groot contrast tussen de onderlinge zorgzaamheid voor mekaar in de warme familie van Emmy en de wreedheid van de mensen die hen willen vernietigen.
— Marita

*****

Het boek leest heel vlot. De omschrijving van de personages en hun relatie tot elkaar is heel duidelijk. De schrijfster valt meteen met de deur in huis, waardoor je vanaf de eerste pagina wil blijven doorlezen. Aanvankelijk lijkt het boek niet echt een thriller te zijn, maar langzaamaan voegt de auteur elementen toe aan de verhaallijn waardoor de spanning alsmaar stijgt.
— Marita

‘Mathijs zag hoe zijn dochter vocht met de pijn in haar lichaam. Hij zag die pijn afgetekend staan in haar gezicht. In haar ogen. In de stilzwijgende taal die haar lichaam sprak. Hij was verbaasd. Het was de allereerste keer sinds maanden dat ze zich openstelde. Voor hem. Voor Matteo. Hij besefte dat dit misschien het resultaat was van de sessies bij Kathleen. Hij realiseerde zich dat hij hierop moest ingaan. Dat hij deze kans niet verloren mocht laten gaan.’

In een luie zetel, naast een haardvuur met een kopje koffie bij de hand.

50%

50%