Recensie: Clive Cussler & Graham Brown – Nighthawk

Wanneer het meest geavanceerde vliegtuig ooit boven de Grote Oceaan verdwijnt, nemen Kurt Austin en Joe Zavala deel aan een dodelijke wedstrijd om de machine te lokaliseren. Rusland en China willen de revolutionaire technologie ook in handen krijgen, maar de Verenigde Staten hebben grotere zorgen: de X-37 draagt een lading gevoelige materie uit de bovengrenzen van de atmosfeer met zich mee. Als de lading ontdooit, zal het een catastrofe van ondenkbare proporties ontketenen. Het NUMA-team riskeert alles om een ramp te voorkomen.

ISBN: 9789044355376 – Uitgeverij The House of Books – Aantal pagina’s: 432 – thriller

*****

‘Clive Cussler bewijst nogmaals dat hij de koning van het avonturenboek is.’

*****

Kurt Austin is werkzaam bij de NUMA (National Underwater and Marine Agency) en is een bekend personage in de boeken van Cussler. Hij krijgt in Nighthawk hulp van Emma Townsend, die werkzaam is bij de NSA. Samen met heel wat andere personages maken ze jacht op het supersonische vliegtuig ‘Nighthawk’. Kurt is echt een personage uit een avonturenboek die zich steeds opnieuw in hachelijke situaties weet te manoeuvreren en zich daar elke keer nét op tijd uit redt. Een tikkeltje ongeloofwaardig, maar daardoor niet minder spannend. De vele andere personages zouden tot verwarring kunnen leiden, maar dit is in dit boek totaal niet het geval. De sprongen tussen de verschillende verhaallijnen zijn duidelijk en prima te volgen.

*****

Zoals een echte Clive Cussler dat betaamt, zit ook Nighthawk vol spannende wendingen en bijna-doodervaringen. Hierdoor wordt het boek echter lichtelijk voorspelbaar, want het is duidelijk dat Kurt een typisch gevalletje is van ‘op het nippertje gered worden’. De spanning valt hierdoor soms weg. De hoofdlijn van het boek zit gelukkig wel tot het einde toe vol spanning, want: wordt de Nighthawk op tijd gevonden?

*****

Het boek leest heerlijk. Ondanks de soms wat lange beschrijvingen loopt het vlot en vlieg je er als lezer doorheen. De uitleg van de techniek die gebruikt wordt tijdens onder andere het duiken is heel gedetailleerd en als leek moet je soms accepteren dat je niet alles snapt. Dat neemt niets weg van het leesplezier want Nighthawk leest als een trein.

‘Zwaar hijgend rolde hij op zijn rug. ‘Mevrouw Townsend, uw hoogtevrees is niet ongegrond. Ik denk er sterk over om uw…’ Hij stokte midden in de zin, afgeleid door een beweging en het geluid van een draaiende katrol, terwijl een van de T-vormige stangen van de tokkelbaan wegzoefde. Ze draaiden zich tegelijk om. De vrouw was weg. ‘Ze heeft de laptop,’ merkte Emma op. Kurt aarzelde geen seconde. Hij greep de andere T-stang, bevestigde hem aan het touw en stoof achter haar aan.’

Lees Nighthawk in de trein of bus op weg naar je werk en waan je heel even een avonturier à la Kurt Austin.

40%

60%