Recensie: Cornelie Egelie-Sprenger – Pillendoos

Cornelie Egelie-Sprenger lijdt vanaf haar drieëntwintigste aan heftige depressies, manieën en af en toe zelfs aan psychoses. Nadat ze in 2012 op Facebook een noodkreet plaatste, en voor de zoveelste keer psychische hulp zocht, werd de diagnose Bipolariteit gesteld. In Pillendoos beschrijft ze de ups en downs van haar leven. Daarbij gaat ze geen onderwerp uit de weg; haar zelfbeeld, de reacties van anderen op haar gedrag, soms het verlangen naar de dood, haar medicijnen, haar behoefte aan ‘rust, ruimte en regelmaat’, haar preventieplan en ook en vooral haar credo dat ‘openheid tot begrip leidt’. Die openheid heeft haar geholpen aan de juiste behandeling en medicatie en heeft haar misschien wel het leven gered. Cornelie schrijft op indringende, eerlijke en soms uiterst hilarische wijze over haar leven. Een must read voor mensen die lijden aan deze aandoening en hun naasten.

ISBN: 9789492798008 – Uitgeverij Lucht – Aantal pagina’s: 347 – Informatief

*****

3 van de 5 sterren — Marjolein

‘Intrigerende kijk in de ups en downs van leven met een chronische psychische ziekte.’

*****

De schrijfster neemt je mee in de wereld van Bipolariteit. Heldere feiten worden afgewisseld met persoonlijke ervaringen. Ik was oprecht geïntrigeerd door de aanpak en ontboezemingen van de auteur. Soms was er ook irritatie – en dat legde voor mij meteen de vinger op de zere plek. Doel van dit boek is meer bekendheid en begrip krijgen voor een ingewikkelde, levensbepalende ziekte. De kenmerken van bipolariteit hebben zo ongelooflijk veel overeenkomsten met de worstelingen die iedereen in het leven ervaart, dat de grens tussen ziek zijn en niet ziek zijn heel onduidelijk kan zijn. Mede daarom is dit boek zo belangrijk. Want als we – met het groeiend aantal mensen die psychisch lijden – één ding te doen hebben, dan is het met elkaar praten, lachen, huilen en er gewoon voor elkaar zijn. Dit boek helpt dat gemakkelijker te maken. En dat is een geweldige prestatie.
— Marjolein

*****

Het boek is pakkend geschreven, je leest het vlot uit. Dat gebeurt met humor, en hier en daar met een zekere felheid. Het boek is opgebouwd uit korte hoofdstukjes. Het leest daardoor makkelijk. De wisseling van onderwerpen gaat soms erg snel, waardoor je wat diepgang mist.
— Marjolein

‘Tja, wat is leuk? Normaliter vind ik hockeyen, zeilen, skiën, fotograferen en fietsen leuk. Maar op dat moment vond ik helemaal niets meer leuk!! Ik werkte in die tijd bij een bedrijf in Amsterdam. Daar had ik het prima naar mijn zin, maar ik voelde dat ik langzaam weggleed; heen en weer met de trein van Leiden naar Amsterdam werd steeds zwaarder; prikkels in de trein, prikkels op het perron en prikkels op het werk. Mijn concentratie ging hard achteruit, waardoor ik steeds meer fouten maakte. Ik verloor het overzicht, met als gevolg dat ik ook op mijn werk veel huilde. Een psychologe zei in die tijd dat ik niet zo perfectionistisch moest zijn. Ik geloofde haar. Nu weet ik beter. Een depressie/ manie/ psychose geeft de hersenen een flinke optater, waardoor het verbale geheugen vastloopt (bijvoorbeeld namen onthouden), de concentratie achteruitgaat, het wisselen van de aandacht moeizaam verloopt en de informatieverwerking trager werkt. Goedemorgen! Dat heeft dus helemaal niets met perfectionisme te maken? Ik kan wel zeggen dat het ‘zelfstigma-zaadje’ hier is gezaaid.’

Voor familie en bekenden van mensen met deze aandoening kan het boek helpen meer begrip voor elkaar te krijgen. Daarnaast is het boek voor iedereen die meer zicht wil hebben over de effecten van psychische aandoeningen op het dagelijks functioneren.
— Marjolein

70%

30%