Recensie: Deepak Chopra & Rudolph Tanzi – Het zelfhelend vermogen

In “Het zelfhelend vermogen’ schrijven Deepak Chopra en Rudolph E. Tanzi, bekend van de toptitels “Superbrein’ en “Supergenen’, over het nieuwste onderzoek op het gebied van de verbinding van lichaam & geest, lichaam & genen en lichaam & immuniteit. In “Het zelfhelend vermogen’ staat een zevendaags actieplan voor het ontwikkelen van een gezonde levensstijl, zodat je gelijk kan werken aan jouw zelfhelend vermogen. Een optimale gezondheid is belangrijker dan ooit. Daarmee zijn we beter beschermd tegen ouderdom, resistente bacteriën, epidemieën en schadelijke milieu-invloeden. De verantwoordelijkheid hiervoor berust bij onszelf.

ISBN: 9789021568546 – Kosmos Uitgevers – Aantal pagina’s: 304 – Informatief

*****

4 van de 5 sterren — Luus

‘Met de kennis van integraal geneeskundige Deepak Chopra en neurowetenschapper Tanzi leer je in dit boek voor je eigen gezondheid te zorgen en je lichaam en geest als één geheel te zien.’

*****

Dit boek spoort je aan om zelf het heft in handen te nemen betreft je gezondheid en te leren hoe je dit het beste kunt doen. Je leert dat je lichaam en geest één zijn en spreekt je zelfhelend vermogen aan door de praktische tips in het boek op te volgen. Je kunt elke dag iets doen om je immuunsysteem te versterken door de keuzes die je maakt. Dit boek geeft je de basisbeginselen over gezondheid en een 7-daags actieplan dat je kunt uitvoeren.

*****

Als je wel eens een boek van Chopra gelezen hebt, dan weet je dat deze voornamelijk over spiritualiteit gaan. Dit boek is net even wat anders dan je van hem gewend bent. Het is een meer praktische en theoretisch boek met medische uitleg, er wordt veel naar onderzoeken gelinkt. Toch blijft dit boek prettig leesbaar en niet té theoretisch (aka moeilijker doorheen te komen).

De meest urgente gezondheidscrisis waarmee we op dit moment worden geconfronteerd heeft te maken met iets wat we als vanzelfsprekend aannemen: onze immuniteit. Gezondheid en ziekte botsen hier met elkaar. Immuniteit wordt medisch gezien gedefinieerd als de verdediging die je lichaam opbouwt tegen indringers, die binnen de geneeskunde pathogenen worden genoemd. In gewone taal worden deze pathogenen ziekteverwekkers genoemd. Dat zijn de bacteriën en virussen die slechts één bestaansdoel hebben: dat is niet ons ziek maken, maar het voortbestaan van hun DNA te bevorderen.

Dit boek raad ik aan mensen aan die veel waarde hechten aan een goede geestelijke en lichamelijke gezondheid en er graag aan bijdragen om deze optimaal te krijgen of behouden.

50%

50%