Recensie: Elizabeth Blackburn & Elissa Epel – Jonger worden

Elizabeth Blackburn won de Nobelprijs voor haar baanbrekend onderzoek rondom telomeren, de uiteindes van onze DNA-strengen. Blackburns onderzoeksresultaten helpen om veroudering tegen te gaan en levenslang de gezondheid te optimaliseren door stressreductie, voldoende beweging en gezonde voeding.

Dit boek werd door de Amerikaanse pers ‘a gift to humanity’ genoemd. De uitvinding wordt beschouwd als een variant op het – nooit gevonden – levenselixer.

ISBN: 9789021559506 – Kosmos Uitgevers – Aantal pagina’s: 391 – Informatief

*****

5 van de 5 sterren — Luus

‘Al het wetenschappelijk bewijs dat je wilde weten over alle aspecten van veroudering – en wat je er tegen kunt doen.’

*****

Je leert hoe het in ons lichaam te werk gaat, dat verouderen. Zelfs tot op celniveau! Na het lezen van dit boek weet je waardoor je cellen vroegtijdig kunnen verouderen, dat je cellen ook naar je gedachten luisteren, hoe je omgeving je telomeren (en dus veroudering) beïnvloedt, hoe je stressrespons is en wat je kunt doen om veroudering zoveel mogelijk tegen te gaan door middel van voeding, sporten en mentale gezondheid.

*****

Ondanks dat het hele boek gebaseerd is op wetenschappelijke onderzoeken leest het luchtig en vlot. Naast de uitleg krijg je tips mee en kun je testen doen om meer inzicht over jezelf te krijgen.

‘Een korte route naar een lange ziekteduur: stress, verouderende immuuncellen en ontsteking. Er gebeurt altijd hetzelfde. Vlak nadat je een belangrijke deadline hebt gehaald, of terwijl je aan boord gaat van een vliegtuig voor een strandvakantie die je al veel eerder had moeten boeken, word je snipverkouden: niezen, lopende neus, keelpijn, vermoeidheid. Toeval? Waarschijnlijk niet. Terwijl je lichaam actief bezig is met het bestrijden van stress, kan je immuunsysteem tijdelijk worden versterkt. Maar dat effect kan niet eeuwig blijven duren. Chronische stress onderdrukt bepaalde aspecten van het immuunsysteem, waardoor we vatbaarder zijn voor infecties, wat er weer toe leidt dat we minder antilichamen produceren als reactie op vaccinaties en dat wonden langzamer genezen. Er bestaat een onplezierige relatie tussen stress, onderdrukking van het immuunsysteem en telomeren. Jarenlang wisten wetenschappers niet hoe stress, die ons geestelijk beïnvloedt, schadelijk kon zijn voor het immuunsysteem. Nu kennen we een belangrijk deel van het antwoord: telomeren. Mensen met chronische stress hebben kortere telomeren en kortere telomeren kunnen vroegtijdig verouderende immuuncellen tot gevolg hebbe. Dit leidt tot een slechtere functie van het immuunsysteem.’

Toen ik dit boek voor het eerst in handen had dacht ik bij het zien van de cover ‘Oh jee, weer zo’n boek dat je vertelt hoe je gezond zou moeten leven’. Snel was die gedachte ook weer weg bij het lezen van het eerste hoofdstuk. Dit boek geeft je het ene wetenschappelijke bewijs na het andere over onze telomeren (die bepalen hoe lang en gezond wij leven) en hoe wij door onze levensstijl effect kunnen uitoefenen hierop. Gelukkig wel op een luchtige en behapbare manier. Tegenwoordig is er vrijwel elke week wel weer een nieuwe hype op het gebied van voeding en gezondheid om zo je leven te verlengen. In dit boek kun je de échte antwoorden vinden die ondersteund worden door jaren van wetenschappelijk onderzoek. En dat onderscheid dit boek ook van veel andere boeken. Wil je dus hard wetenschappelijk bewijs (om er daarna wel of niet mee aan de slag te gaan) dat ook nog luchtig leest? Dan is dit een top boek voor jou!

50%

50%

391 pagina’s