Recensie: Elle Luna – Op de tweesprong van moeten en willen

Iedereen kent de vraag: hoe kom ik erachter wat mijn ware roeping is? En als ik die gevonden heb, hoe blijf ik daar dan trouw aan? Elle Luna bestempelt dit moment als de tweesprong van moeten en willen. ‘Moeten’ is dat wat we denken te moeten doen of wat anderen van ons verwachten. ‘Willen’ is dat waar we van dromen, dat waar ons hart ligt.

Elle Luna’s eigen zoektocht naar haar diepste verlangens inspireerde haar tot het schrijven van een online manifest dat in korte tijd duizenden reacties opriep. In Op de tweesprong van moeten en willen heeft Elle Luna haar ideeën verwerkt tot een prachtig vormgegeven, inspirerend (cadeau)boek, voor iedereen die op zoek is naar zijn of haar ware passie of die voor een grote verandering in het leven staat.

ISBN: 9789 400 507 593 – A.W. Bruna – Aantal pagina’s: 168 – Zelfhulpboek

*****

4 van de 5 sterren — Luus

‘Er zijn wel meer boeken die schrijven over het najagen van je dromen en je losmaken van moeten en meer gaan voor willen. Waar dit boek in uitblinkt is je het gevoel geven dat je dat ook echt kan, en dat het helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn.’

*****

Het eerste wat opvalt aan dit boek, zijn de illustraties. Elle’s inspirerende woorden worden afgewisseld met vrolijk geïllustreerde tekeningen en quotes. Nu zijn er wel meer boeken die schrijven over het najagen van je dromen en je losmaken van het moeten en meer gaan voor willen. Waar dit boek in uitblinkt is je het gevoel geven dat je dat ook echt kan, en dat het helemaal niet zo moeilijk is. De vrolijke kleuren en opbeurende woorden van Elle zorgen ervoor dat het zoeken naar wat je wil in je leven, het zoeken naar je roeping, niet voelt als een zware taak. Het geeft je de nodige positiviteit en energie mee om ermee aan de slag te gaan, en leert je tegelijkertijd ook dat je roeping vinden soms tijd kost. Wil je op een vrolijke, luchtige manier zoeken wat nu echt bij je past? Je roeping vinden en weten hoe je daar iedere dag opnieuw weer voor kunt kiezen? Dan is dit het boek voor jou!

*****

Elle begint het boek met haar verhaal, haar leven tot aan haar tweesprong en wat ze daarna gedaan heeft om haar roeping te vinden. Haar schrijfstijl is precies zoals het boek eruitziet, vrolijk en luchtig, maar met serieuze inhoud. Naast mooi geïllustreerde tekeningen en quotes komen opdrachten aan bod die je zelf kunt uitvoeren om erachter te komen wat je van jezelf moet en wat je eigenlijk wil. Je gaat letterlijk met jezelf in gesprek om erachter te komen. Het boek heb je waarschijnlijk in een paar uurtjes uit, maar geeft je meer positiviteit en zin mee om aan je dromen te werken dan welk boek dan ook!

Willen heeft te maken met wie we zijn, waar we in geloven, en wat we doen wanneer we alleen zijn met ons ware, meest authentieke zelf. Het heeft te maken met datgene waartoe we ons het sterkst geroepen voelen. Het heeft te maken met onze overtuigingen, onze passies, onze allersterkste – onontkoombare, onbetwistbare en onverklaarbare – wensen en verlangens. In tegenstelling tot de weg van moeten, is de weg van willen niet bezaaid met compromissen.

Als we kiezen voor wat we écht willen, schikken we ons niet langer naar de idealen van anderen, maar gaan we leven naar die van onszelf. En dan pas komen we volledig tot ons recht als mens. Kiezen voor wat we willen is ja zeggen tegen hard werken en voortdurende inspanning, ja zegen tegen een reis zonder routekaart of garanties en daarmee ook ja zegen tegen wat Joseph Campbell omschreef als ‘de ervaring zo te leven dat onze levenservaringen op puur fysiek vlak weerklank vinden in ons diepste wezen en onze diepste realiteit, waardoor we werkelijk voelen hoe verrukkelijk het leven is’.

Kiezen voor wat we willen is het allerbeste wat we met ons leven kunnen doen.

Weet je niet wat je roeping of je passie is? Zit je vast in het uitwerken van je dromen? Of heb je even een positieve boost nodig? Dan is dit boek zeker voor jou!

50%