Recensie: Frederik Baas – Dagboek uit de rivier

Na een aantal moeilijke jaren en een ingewikkelde scheiding kan het leven opnieuw beginnen voor Barbara. Samen met Rens, haar zoon van zeven, en haar nieuwe vriend Robbert gaat ze in de zomervakantie een weekje naar de Ardennen. Robbert is uitgever, en een van zijn auteurs woont al jaren in deze streek en werkt daar aan zijn tweede roman. Zijn eerste was een overweldigend succes en dat legt een enorme druk op het schrijven van de tweede. Robbert en Barbara zoeken hem en het klikt tussen de auteur en Barbara. Samen verzinnen ze een spel om Rens bezig te houden. Er is jaren geleden een meisje vermist in de Ardennen en op basis van dat gegeven maken ze een spannende speurtocht. Die blijkt echter al snel in de richting van de werkelijkheid te wijzen…

ISBN: 9789026337543 – Uitgeverij Ambo Anthos – Aantal pagina’s: 215 – Literaire thriller

*****

3 van de 5 sterren – Gemmie

‘Ook al laat de titel weinig aan de verbeelding over, de inhoud is zeker de moeite waard.’

*****

De ik-persoon is een auteur die na een succesvol debuut werkt aan zijn tweede boek. Hij vertelt over het bezoek van zijn uitgever Robbert, diens vrouw Barbara en haar zoon Rens. Deze vier personages komen ruim aan bod; de ik worstelt met zijn inspiratie, Robbert probeert zijn ongeduld te verbloemen, Barbara wil haar kind een topvakantie geven en de jonge Rens is een onschuldige speler in een geheimzinnig spel.
— Gemmie

*****

De auteur weet precies de juiste sfeer neer te zetten. Niet alleen van de omgeving maar ook van de gemoedstoestanden van de personages. De ongedurige tiener, de drukke uitgever, de moeder die het beste voor haar kind wil. Je krijgt alles mee.
— Gemmie

*****

De auteur heeft een prettige schrijfstijl. Met een vrij kalm ritme wordt er toch spanning opgebouwd. Daarnaast wordt er prachtig geschreven over de natuur van de Ardennen.
— Gemmie

‘We verlieten de klamme kas en liepen langs het huis van de verhuurder terug naar hun deel van de boerderij, mijn handen nog vochtig, ik rook de plantjes nog. Barbara voorop, haar zoon volgde, ik als laatste over het tegelpaadje. We passeerden de oude tractor die hier al jaren rood en verroest onder een afdakje staat. Langs de tuin van de verhuurder. Rens keek steeds naar de haag, misschien was er een kaal stuk waar hij doorheen kon kijken, misschien kon hij de verhuurder zien. Misschien keek de man wel naar ons.’

Boek een huisje in de Ardennen, rij erheen, trek de deur achter je dicht en lees!

50%

50%