Recensie: Kader Abdolah – 1001 Nacht; Een Hervertelling

Misschien is het wel de beroemdste vertelling ter wereld: de door zijn vrouw bedrogen koning Sjahriar slaapt elke avond met een nieuwe maagd en laat haar de volgende ochtend doden, totdat de slimme Sheherazade hem een verhaal vertelt dat zo spannend is dat hij wil weten hoe het verdergaat. Zo blijft zij hem verhalen vertellen, 1001 nachten lang.

ISBN: 9789044638967 – Uitgeverij Prometheus – Aantal pagina’s: 512 – Roman

*****

5 van de 5 sterren – Frederique

‘Indrukwekkende hervertelling van een klassieker door Kader Abdolah.’

*****

Koning Sjahriar wordt door zijn broer Sjahzaman gewezen op het vreemdgaan van zijn vrouw. Hij zweert daarna nooit meer van een vrouw te houden. Elke nacht slaapt hij met een nieuwe maagd om haar vervolgens in de ochtend te laten doden. Dit gaat zo door totdat zijn vizier na drie jaar geen meisje meer kan vinden. Dan oppert Sheherazade, zijn oudste dochter, om haar naar de koning te sturen. Sheherazade heeft een plan bedacht om in leven te blijven, namelijk elke nacht een stuk van een verhaal te vertellen om zo de aandacht van de koning vast te houden. Sheherazade neemt ons mee in verhalen over sjouwers, vissers, koningen, djinns en beeldschone vrouwen.

*****

Kader Abdolah weet door het aaneenrijgen van Sheherazade’s vertellingen, afgewisseld met stukken achtergrondinformatie, een intrigerende sfeer te creëren. Er zit niet echt spanning in dit boek zoals bijvoorbeeld bij thrillers, maar wel een zekere spanning in de opbouw van de verhalen. Daarnaast heb je ook een zekere herhaling in de hoofdstukken, ze beginnen ongeveer hetzelfde en eindigen abrupt. Zo zorgt het ervoor dat je eigenlijk net zoals koning Sjahriar telkens het volgende verhaal wil horen en dus door blijft lezen.

*****

1001 Nacht is een boek dat niet al te snel op gang komt. Het bestaat uit vertellingen in vertellingen en je moet echt rustig de tijd nemen om het boek te lezen. Het is dus geen boek om snel te lezen, maar als je eenmaal gegrepen bent door de prachtige sfeer die het boek uitademt wil je niet meer stoppen met lezen.

‘Hij trok harder aan het net, maar het gaf niet mee. Hij gebruikte al zijn kracht, maar het mocht niet baten. Hij maakte zijn net weer vast, kleedde zich snel uit en dook in het water. Er zat geen vis in het net, maar een grote oude wijnkruik die bedekt was met mos en modder. Hij sleurde hem met moeite naar de wal en ging er somber naast zitten. Hij zei tegen zichzelf: ‘Als ik op een grote vis wacht, moet ik geduld hebben. Wie goud zoekt, geeft niet gauw op.’
Hij was zichzelf nog moed aan het inspreken toen hij merkte dat de kruik bewoog. Hij keek er eens goed naar en zag dat de mond van de oude wijnkruik met lood verzegeld was, er stond een naam in. Hij verwijderde het oude mos met zijn nagels van het zegel. Zijn hart begon harder te kloppen toen hij letter voor letter de naam van het zegel tot zich nam. Het geluk schitterde even voor zijn ogen. In het lood was een alom geprezen naam gedrukt. Een naam die hij van spanning niet durfde uit te spreken. Dit stond in het lood gegraveerd: Salomo, de koning der mensen en djinns.’

Voor deze hervertelling van 1001 Nacht heb je een rustig plekje nodig. Het komt het best tot zijn recht als je telkens een paar hoofdstukken leest onder het genot van een kop thee, om zo de verhalen écht tot je te nemen.

50%

50%

512 pagina’s