Recensie: Laura Steven – Alles behalve oké

Izzy O’Neill hier! Straatarme wees, ambitieuze cabaretier en Ongelooflijke Slet, als je de roddelsites tenminste mag geloven…
Izzy had nooit verwacht dat ze op haar achttiende het slachtoffer zou zijn van een internationaal online-schandaal. Maar als expliciete foto’s van haar met de zoon van een politicus online komen te staan, laten treiteraars niets van haar heel. Gewapend met een enorme bak nacho’s en haar beste vriend Ajita als steun en toeverlaat, probeert ze het van zich af te lachen. Maar als het dagelijkse slutshaming verergert, leert ze snel dat de wereld tienermeiden niet oké behandelt. Allesbehalve oké zelfs.
De scherpe humor en schokkende realiteit maken Allesbehalve oké een gedurfd, onthullend en noodzakelijk boek. Voor de lezers van Amy Schumers Het meisje met de onderrugtattoo.

ISBN: 9789045212081 – Karakter Uitgevers – Aantal pagina’s: 333 – Roman

*****

4 van de 5 sterren – Fien

Allesbehalve oké is een ware aanklacht op onze maatschappij doorspekt met een dikke laag humor.’

*****

Izzy O’Neill is een weeskind dat opgevoed wordt door haar oma Betty. Die werkt zich een slag in de rondte zodat Izzy naar school kan gaan, maar ondanks al haar oma’s harde werk hebben ze het niet echt breed. Gelukkig kan Izzy altijd op haar beste vrienden rekenen: Ajita, een meisje met Indische roots dat volgens Izzy niet veel groter is dan een meter, en Danny, een enig kind en dus een beetje verwend. Izzy’s grote passie is scenario’s schrijven van sketches en ze hoopt daar dan ook haar beroep van te kunnen maken. De eeuwige optimist in Izzy wordt zwaar op de proef gesteld wanneer er een website over haar verschijnt waarop ze een hoer en een slet genoemd wordt. Als er dan ook nog eens een naaktfoto van haar uitlekt ziet ze het al helemaal niet meer zitten!
— Fien

*****

Als je op zoek bent naar een boek dat je zomaar kan lezen zonder erbij na te denken, is dit niet het juiste boek. Allesbehalve oké wijst ons op de dingen die helemaal fout zijn in onze hedendaagse maatschappij. Het simpelste en meteen ook belangrijkste voorbeeld is de ongelijke behandeling van mannen en vrouwen. Wanneer mannen een dickpick de wereld insturen, vinden we dat irritant, maar weinig interessant. Het blijven natuurlijk mannen, dus we verwachten het van ze. Maar wanneer vrouwen een naaktfoto versturen, worden ze meteen gebrandmerkt als hoer. Af en toe werd ik heel erg kwaad door de oneerlijkheid die dit boek in de kijker zet. Dat beschouw ik als een bewijs dat Laura Steven in haar opzet geslaagd is.
— Fien

*****

Vanaf de eerste pagina spreekt Izzy de lezer rechtstreeks aan en ik adoreerde haar meteen. Ze neemt geen blad voor de mond en deinst er niet voor terug om precies te zeggen waar het op staat. Ik zou Laura Steven dus heel graag willen feliciteren want ze is vanaf de eerste pagina één van mijn idolen geworden. Niemand kan zo’n oprecht personage als Izzy creëren zonder daar een stukje van zichzelf in te stoppen. Nog een krachtig aspect van dit boek is de humor: Laura Steven laat niets of niemand ongemoeid. Zelfs Trump en Hitler moeten eraan geloven.
— Fien

Ik weet dat je dit niet vindt lijken op een gemiddelde liefdesverklaring, en ja, terwijl ik dit gesprek aan het uittikken was begon ik me ook af te vragen of ik de hele situatie verkeerd had begrepen en ik misschien alleen maar een onvoorstelbare narcist ben, maar ik hou voet bij stuk. Hij is verliefd op me. Laten we de bewijzen eens onder de loep nemen.

Bewijsstuk A: Toen ik hem confronteerde me zijn rare gedrag, antwoordde hij vliegensvlug op defensieve wijze. Wat betekent dat hij de vraag al zag aankomen. Wat betekent dat hij ook weet dat hij raar doet. En toen ik de druk een klein tikje verder opvoerde, trok hij zich terug als een pokerspeler met een paar tweeën. Geloof me, ik spreek vloeiend Danny. Het duidt erop dat hij iets verbergt.

Bewijsstuk B: Hij bloosde. Danny heeft van zijn lang-zal-ze-leven nog nooit gebloosd. Sterker nog, vanwege zijn extreem bleke huid ben ik er min of meer van uitgegaan dat zijn bloed kleurloos is, zoals de vloeistof van een infuus.

Ik kan me zo voorstellen dat Allesbehalve oké het perfecte boek is wanneer je op weg bent naar een demonstratie voor vrouwenrechten.

85%

15%