Recensie: Lucinda Riley – De zilverboom

Recensie: Lucinda Riley – De zilverboom

Na een tragisch ongeval ligt Greta maanden in een coma. Wanneer ze uiteindelijk ontwaakt, blijkt ze haar geheugen volledig kwijt te zijn. Ze leeft jaren alleen in haar appartement en heeft angst om buiten te komen. Haar enige contact met de buitenwereld is David. Hij zorgt voor haar en voor haar dochter Cheska, die in Hollywood een succesvolle acteercarrière opbouwde.

Na jaren kan David Greta er dan toch van overtuigen om Kerstmis in Marchmont Hall te komen vieren. Dit is het prachtige landhuis waar David woont en het speelde ooit een belangrijke rol in het leven van Greta. Als ze tijdens een wandeling in het bos rond Marchmont Hall de grafzerk vindt van een kind, komen haar herinneringen stilaan terug. Samen met David ontrafelt ze haar eigen verhaal. Ze ontdekt ook schrijnende geheimen over haar dochter, zaken die David voor haar achterhield om haar te beschermen.

ISBN: 9789401613071 – Uitgeverij Xander – Aantal pagina’s: 541 – Roman

*****

De zilverboom is een boek dat je vlot leest en dat je telkens weer nieuwsgierig maakt naar wat komen zal.’

*****

Greta en David kennen elkaar al vele jaren. Hij is altijd haar steun en toeverlaat geweest als ze het moeilijk had. Ook op het moment dat ze na een zwaar ongeluk haar geheugen volledig kwijtraakt, blijft hij geduldig aan haar zijde staan. David houdt van Greta, maar gelooft dat deze liefde onbeantwoord is door haar.
Cheska is de dochter van Greta. Het wordt al snel duidelijk dat Cheska zware psychische problemen heeft. Door deze problemen zet ze stappen die anderen grote schade berokkenen. Op jonge leeftijd krijgt Cheska een dochter, Ava. Ze laat Ava als baby achter op het landgoed Marchmont Hall, waar ze opgevoed wordt door LJ, de moeder van David. Zelf vertrekt Cheska naar Hollywood en bouwt daar een succesvolle carrière op. Voor Ava toont ze jarenlang geen enkele belangstelling. Als ze terugkeert naar Marchmont Hall is Ava achttien. Cheska slaagt er in om het rustige leventje van haar eigen dochter overhoop te halen.

*****

De zilverboom is een boek dat blijft boeien tot het einde. Eens je vertrouwd bent met de personages, laat het je niet meer los en wil je verder lezen. Lucinda Riley voegt alsmaar nieuwe intriges toe en slaagt er in om je iedere keer weer nieuwsgierig te maken naar het vervolg. Het lukt haar ook om ervoor te zorgen dat je van bepaalde personages gaat houden en een afkeer krijgt voor anderen.

*****

De zilverboom is een boek dat je vlot leest. De verschillende personages in het verhaal worden langzaamaan geïntroduceerd, wat er voor zorgt dat het verhaal gemakkelijk te begrijpen is. Lucinda Riley slaagt er in om je aandacht vast te houden door regelmatig verrassende wendingen toe te voegen. Hierdoor heb je dit, toch wel lijvige boek, uit voor je er erg in hebt en zou je willen dat het verhaal nog doorging.

‘Ook had ze een beter beeld gekregen van hoe ze de afgelopen jaren was geweest: haar koppige vastberadenheid om een ster van Cheska te maken, om controle uit te oefenen over haar en haar carrière, ten koste van al het andere. Sinds ze haar hart had afgesloten, was ze hard geworden. Alle zachtheid waardoor ze keer op keer in de problemen was gekomen, was weg. Hoewel ze hierdoor niet meer gekwetst kon worden, was ze ook nog maar zelden blij. Ze kon zich niet heugen wanneer ze voor het laatst had gelachen.
David kon haar aan het lachen maken. Zijn overtuiging dat elke situatie, hoe akelig ook, wel iets van humor bevatte, was de perfecte tegenhanger van haar eigen hang naar het serieuze.
Naarmate ze uit haar emotionele verdoving begon te ontwaken, ging ze inzien dat ze liefde altijd had beschouwd als onvervalste, allesverterende hartstocht.’

Onder een zacht dekentje, met de poes spinnend naast je en een glaasje wijn bij de hand.