Recensie: Marcel Beijer – Gouden Bergen

Recensie: Marcel Beijer – Gouden Bergen

1990. In de Nederlandse nieuwbouwstad Almere droomt Carolien de Wild van rijkdom. Plotsklaps vindt ze zichzelf terug in het Amerika van 1907, tijdens de goldrush. Carolien is daar een vrouw van stand, getrouwd met een bankier, twee kinderen en een fijn huis. Zij raakt bevriend met een jonge prostituee wat als ‘not done’ wordt beschouwd. Deze vriendschap verandert hun beide levens. Maar dan wordt er een spraakmakende moord gepleegd…

ISBN: 9789083025698 – ISJB Uitgevers – Aantal pagina’s: 270 – Roman

*****

‘Spannende roman met een diepere boodschap over datgene wat voor jou belangrijk is in het leven.’

*****

Carolien de Wild woont en werkt in Almere, en wel als verkoopster in de juwelierszaak van Johan Straathof. Tijdens haar werk komt zij in aanraking met Sandy Post, een jonge prostituee, die door haar partner John Hofman, een bekend figuur uit de onderwereld, wordt mishandeld. Sandy Post wendt zich tot Carolien om de wereld waarin zij leeft te kunnen ontvluchten, maar Carolien besluit haar niet te helpen. Desondanks krijgt Carolien van Sandy een bijzonder cadeau.

Vrijwel meteen na het krijgen van dit geschenk wordt Carolien teruggebracht in de tijd, ongeveer tachtig jaar terug, naar een treinstation ergens in een stadje in de woestijn van een Amerikaanse staat. Ze weet niet waar ze terecht is gekomen. Ze ontdekt dat ze in Rhyolite een compleet ander leven heeft en wel als Caroline Manson-Wilde, getrouwd met Randy en moeder van een tweeling.
Tijdens haar werk als bediende in het kleine warenhuis van de gebroeders Portman ontmoet zij de jonge Isabelle, die als prostituee werkt. Caroline en Isabelle raken bevriend. Gaandeweg krijgt Caroline het inzicht dat er parallellen blijken te bestaan met haar leven als Carolien de Wild in 1990 in Almere en dat in dat leven dingen op zijn plaats komen te vallen.

*****

Het verhaal in Gouden bergen is spannend en barst van het avontuur. Carolien wordt onverwacht teruggeworpen in een andere tijd en naar een andere geografische locatie en ze moet alles, tot in de kleinste details, zien te ontdekken. Alsof iemand zijn geheugen totaal is verloren. Je wordt tot in detail meegenomen in de belevingswereld van Caroline. Daarnaast is het verhaal origineel en het onderliggende thema over rijkdom en geluk is nog altijd actueel. Enkele passages in het verhaal zijn iets ongeloofwaardig en ‘toevallig’, maar dat belette mij niet om het boek toch met belangstelling uit te lezen.

*****

Het eerste dat opvalt is dat de beeldende schrijfstijl. De tekst bevat enkele prachtige alliteraties en het verhaal is zowel in een personaal vertelperspectief, als in het ik-perspectief weergegeven. Beijer weet verder de meer dan vergaande sympathie van Caroline voor Isabelle enorm goed weer te geven. De hoofdstukken waarin Caroline afscheid moet nemen van Isabelle zijn hartverscheurend. Wel is er wat kritiek. Naar mijn mening hadden bepaalde passages wat verder uitgewerkt mogen worden, omdat die in hun huidige staat geen tot weinig impact op mij hadden. Ze komen als het ware niet over. Ook had het personage van Carolien de Wild wat meer uitgewerkt mogen worden. Het taalgebruik is degelijk. Conclusie: een keurige roman, chapeau!

‘Het moest een treinstation zijn waar ik was. Ik bevond me op een perron. Er trok een eenzaam spoor voorbij dat zowel links als rechts aan de horizon verdween, de bergen in. Voorzichtig schuifelde ik naar de rand van het perron en draaide me om, zodat ik boven mij de volledige gevel van het stationsgebouwtje in me op kon nemen. Links waren vier ramen waar ongetwijfeld kamers achter moesten zitten. Of misschien waren het kantoorruimtes.’

Lees dit boek tijdens een excursiereis naar een slaperig mijnwerkersstadje in Amerika, terwijl je in de pauze in een saloon een kleine slok neemt van je ‘gold label’ whisky ‘on the rocks’.

62%

38%