Recensie: Mi-ae Seo – Welterusten, mama

Recensie: Mi-ae Seo – Welterusten, mama

In Seoul houdt een manipulatieve seriemoordenaar de stad maandenlang in zijn greep. Wanneer Lee Byeongdo eindelijk gearresteerd wordt, zwijgt hij. Alleen met criminoloog Seonkyeong wil hij spreken. Uit nieuwsgierigheid stemt zij in. Tegelijkertijd heeft zij haar handen vol aan het dochtertje van haar nieuwe man. Het meisje, Hayeong, vertoont vreemd gedrag en als ze meer vertelt over haar verleden, ziet Seonkyeong beangstigende overeenkomsten met dat van de seriemoordenaar. Lee voelt haar ongemak in hun gesprekken haarfijn aan en begint adviezen te geven. Seonkyeong realiseert zich niet dat ze een weg is ingeslagen die naar de diepste duisternis van de menselijke ziel voert.

ISBN: 9789026350894 – Uitgeverij Ambo Anthos  – Aantal pagina’s: 336 – Roman

*****

3 van de 5 sterren – Antoine

‘Een prima psychologische thriller voor lezers die met dit genre willen kennismaken’

*****

Seonkyeong is forensisch psycholoog en ze geeft les aan de universiteit. Sinds een jaar is zij getrouwd met Jaeseong, die als arts in het ziekenhuis werkt. Jaeseong heeft uit een eerder huwelijk een dochter met de naam Yun Hayeong, die tot voor kort werd opgevoed door de schoonouders van Jaesong.
De grootouders van Hayeong zijn echter door een brand in het huis om het leven gekomen. Hayeong wordt daarop door Jaeseong in het huis van Seonkyeong ondergebracht. Hayeong vertoont naar Seonkyeong vreemd gedrag. Zo zegt ze: “Door jou is mama dood.” Hayeong lijkt getraumatiseerd. Langzaamaan probeert Seonkyeong door te dringen in de wereld van Hayeong en haar schokkende verleden.
Tegelijk krijgt Seonkyeong het verzoek voor een gesprek met Byeongdo, een seriemoordenaar die het gemunt heeft op vrouwen en die tot de doodstraf is veroordeeld. Tijdens de gesprekken met Byeongdo, waarin hij Seonkyeong duidelijk probeert te manipuleren, stuit Seonkyeong op gelijkenissen met het verleden van Hayeong. Duidelijk is dat de geest van Byeongdo ontwricht is geraakt en dat deze ontsporing zijn weerslag heeft gehad op zijn verdere leven.

*****

Welterusten, mama is een psychologische thriller van een licht kaliber en daardoor geschikt voor lezers die met dit genre willen kennismaken. Het verhaal is grotendeels geloofwaardig en realistisch. Hoewel het verhaal mij van het begin af aan erg boeide had het verhaal een grote aanloop nodig. Het verhaal eindigt in een ijzingwekkende ontknoping, met lugubere details, wreedheden en fraai verwoorde inzichten in de gedachten en gevoelens van enkele personages die emotioneel en fysiek misbruik hebben ervaren.

*****

Het verhaal is op zich goed geschreven, het woordgebruik is gedegen en de zinnen zijn keurig. Auteur Seo gebruikte een beeldende schrijfstijl. De dialogen zijn kort en wat minder uitvoerig. Het verhaal komt erg langzaam op gang met als gevolg dat de spanning van het verhaal en het psychologische element eveneens langzaam opstarten. Het tempo in het laatste gedeelte van het boek is wat mij betreft veel te snel, waardoor het verhaal wat afgeraffeld wordt.

‘Ze greep me bij mijn keel en duwde mijn hoofd het bad in, dacht hij. Van onder het bewegende wateroppervlak zag ik haar vervormde gezicht. Het was een triest gezicht; ze leek te huilen en te lachen tegelijkertijd. Ik begon te huilen, terwijl het water door mijn keel stroomde. Misschien huilde ik omdat mijn longen zoveel pijn deden dat het leek of ze zouden barsten.’

Je leest dit boek onder het licht van een klein wandlampje in een nachttrein die zich een weg door Korea baant, terwijl je een glas melk drinkt en een stuk chocolademoussetaart eet.

50%

50%