Recensie: Michelle Adams – Mijn zus

Recensie: Michelle Adams – Mijn zus

Irini is een jonge anesthesist met een bewogen jeugd. Vlak voor haar vierde verjaardag is ze door haar ouders weggegeven aan een tante. Het hoe en waarom van de keuze haar te verstoten en haar zus te houden, heeft ze nooit begrepen. Haar oudere zus Elle neemt gedurende de jaren af en toe contact met haar op, maar altijd loopt dat noodlottig af. Wanneer Elle haar laat weten dat hun moeder is overleden, stemt Irini ermee in om naar huis te komen. Daar realiseert ze zich al snel dat het verleden van haar familie complexer is dan ze ooit had kunnen bedenken. Niet in de laatste plaats omdat ze achter de werkelijke drijfveer van haar ouders komt. Elle speelt ondertussen een sinister spel, waardoor Irini nu pas écht in de problemen komt…

ISBN: 9789026140518 – Uitgeverij de Fontein – Aantal pagina’s: 352 – Thriller

*****

4 van de 5 sterren – Fien

‘Soms is de waarheid niet iets waar je naar op zoek moet gaan, maar iets wat je moet mijden.’

*****

Irini is een aangenaam hoofdpersonage, ook al is ze allesbehalve perfect: ze heeft een dysplastische heup en een sociaal leven dat niet bestaat. In het begin van het verhaal liet ze wat over zich heen lopen, maar naar het einde toe evolueerde ze naar een standvastig persoon. Haar zus, Elle, vond ik, om het zachtjes uit te drukken, niet zo’n fijn personage. Ik ergerde me aan alles wat ze deed of zei. Naast Irini en Elle komen er ook nog andere personages voor zoals hun vader, haar vriendje Antonio en nog een paar anderen, maar die komen niet zoveel aan bod.
— Fien

*****

De sfeer verandert door het boek heen. In het begin voelt alles nogal wat ongemakkelijk aan, Irini vliegt halsoverkop naar haar familie omdat haar moeder net overleden is terwijl ze haar zus al jaren ontwijkt. Maar naarmate het boek vordert, slaat de sfeer helemaal om en wordt ze meer dreigend, Irini’s verleden blijft haar namelijk achtervolgen en haar zus wil haar niet zomaar laten gaan. Het lijkt wel alsof het gevaar achter iedere krakende deur schuilt en je voelt je nergens meer veilig. Tijdens het laatste deel zat ik echt aan het boek vastgekluisterd omdat het nagelbijtend spannend was!
— Fien

*****

Mijn zus is het eerste boek van Michelle Adams en voor mij was het de eerste keer dat ik echt genoten heb van een thriller. Michelle schrijft simpel, geen langdradige zinnen of overbodige details. Gewoon waar het opstaat, rechttoe rechtaan.
— Fien

‘“Matt, ze hebben mij weggedaan en Elle gehouden. Ik was niet gewenst en zal dat ook nooit worden.” Ik haal mijn arm weer weg, vouw mijn handen samen en laat mijn kin erop rusten. “Ik wil alleen weten waarom ze me hebben verstoten, verder wil ik niets van ze, niets van hen en niet van een ander.”
Hij probeert niet gekwetst te kijken als hij zijn hand weer in zijn schoot legt. “Dat meen je niet heus.”
“Waarom zou ik het niet menen?” vraag ik, mijn kin naar voren stekend alsof ik hem uitdaag om met me op de vuist te gaan.
“Omdat wij onze ouders zíjn, Irini. We zijn wat zij van ons hebben gemaakt, door hun aanwezigheid of juist door hun afwezigheid. Is er ook maar één dag geweest dat je niet aan ze hebt gedacht? Ik durf te wedden van niet. En als ze sterven, sterft iets van ons, ongeacht of we bij ze gewoond hebben of niet. Ze nemen iets van ons terug, iets wat altijd van hun is gebleven, alleen hebben wij nooit beseft dat ze het mochten houden. En als het weg is, laat het een leegte in ons achter. Er is niets mis mee om dat pijnlijk te vinden, maar je kunt het niet ontkennen.”’

Om nog wat extra spanning toe te voegen, kan je dit boek het best lezen op een regenachtige, donkere avond. Wanneer je lekker weggedoken onder een dik deken in je bed ligt met een heerlijk warm drankje. Misschien moet je er ook maar voor zorgen dat je zus uit je buurt blijft, want na dit boek zal je haar even niet meer vertrouwen.

55%

45%

352 pagina’s