Recensie: Rudy Gort – Lean vertaald naar projecten

“Lean is meer! Door de Lean-filosofie toe te passen in jouw organisatie, kun je meer met minder. Het kan beter, sneller én goedkoper. En dat is nog maar het begin. Maar hoe doe je dat, vooral in een projectorganisatie? Daar zal dit boek je mee helpen. Er is namelijk niets mysterieus, van nature Japans, of specifiek voor auto’s aan Lean. Het is een kwestie van de principes toepassen in de eigen context” – Deze inleidende tekst belooft veel. En maakt dat ook meer dan waar. Voor degenen die nog nooit van Lean gehoord hebben, is het een zeer diepgaande kennismaking, voor mensen met al enige of zelfs veel kennis een prettige uitdaging: Lean zoals Lean bedoeld is.

ISBN: 9789082365221 – Uitgegeven onder eigen beheer – Aantal pagina’s: 444 – Informatief

*****

4 van de 5 sterren — Marjolein

‘In één klap inzicht, kennis, én tools om te begrijpen wat Lean écht kan doen voor jouw organisatie!’

*****

Dit boek heeft een tweeledig doel. Enerzijds worden de oorspronkelijke basisprincipes van Lean in het licht gezet. Anderzijds worden aan de hand van toelichting, voorbeelden en modellen praktische tools gegeven om je bedrijfsprocessen te analyseren en daar waar passend te stroomlijnen. Het boek is geschreven met als uitgangspunt de bouwsector. Daar komen ook de praktische vertalingen en voorbeelden vandaan. Zelf heb ik een bedrijf in de dienstensector, en dan ook nog een eenmanszaak. De vertaling daar naartoe bleek voor mij verrassend makkelijk. Sterker nog, door de duidelijke voorbeelden uit een compleet andere branche was het makkelijker om anders naar mijn eigen onderneming te kijken. Die vertalingen zelf maken, dat is dan wel iets waar je toe bereid moet zijn. Aan het boek ligt dat niet – dat prikkelt en inspireert voldoende.

— Marjolein

*****

Het boek is toegankelijk geschreven. De vele praktische verwijzingen en voorbeelden maken dat je stap voor stap door het gedachtegoed en de vertaling daarvan heen gaat. De lay-out is prettig en full-color, wat de leesbaarheid enorm ondersteund. Door het boek heen worden pakkende quotes vergroot weergegeven – als je alleen deze al zou uitwerken kun je veel leren over jezelf en je organisatie.
— Marjolein

De kracht van Lean zit mede in de flexibiliteit. Met ambachtelijk werken kon men wel flexibel werken, maar dit was inefficiënt en duur (Krafcik 1988). Met de opkomst van massaproductie was flexibiliteit onmogelijk geworden, doordat er alleen maar efficiënt gewerkt kon worden door grote aantallen van hetzelfde te maken. Beide, traditionele massaproductie en ambacht, waren geen optie. Lean brengt het beste van beide werelden samen: het efficiënt produceren van lage volumes.

Het boek is feitelijk voor iedereen die vanuit een duidelijke, sterke filosofie gestructureerd zijn of haar bedrijf wil analyseren, versterken en laten groeien. Zowel voor grote als kleine bedrijven – en zelfs voor de onderzoekende zzp-er
— Marjolein

30%

70%