Recensie: Ruth Gruener – Overleven na de Holocaust

Ruth Gruener is pas vijf jaar oud als Duitsland Polen binnenvalt. Als Joods gezin zijn zij en haar ouders constant in gevaar en ze moeten dan ook jarenlang onderduiken. Ruth en haar ouders weten de oorlog te overleven en zijn dolgelukkig om weer vrij te zijn, maar worstelen met het herpakken van hun levens. Nu ze in Polen niets meer te zoeken hebben, vertrekken ze naar Amerika, voor een nieuwe start. Daar blijft Ruth vechten tegen de nachtmerries en flashbacks van haar leven tijdens de Tweede Wereldoorlog.

ISBN: 9789020654714 – Uitgeverij Kluitman – Aantal pagina’s: 208 – Jeugdboek

*****

5 van de 5 sterren – Isolde

‘Een indrukwekkend verhaal, met nadruk op de periode na de oorlog en daarom ook zeer geschikt voor oudere basisschoolleerlingen.’

Verhaal

*****

Ruth Gruener vertelt in Overleven na de Holocaust wat zij tijdens en na de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt. Ze moest onderduiken, in haar eentje (ze heette toen nog Luncia). Stel je toch eens voor dat een klein meisje van amper zes jaar de hele dag alleen op een kist zit, in de kou, niet mag bewegen en geen geluid mag maken… Gelukkig wordt ze na een paar maanden weer herenigd met haar ouders en zijn ze de rest van de oorlog samen ondergedoken.
Na de oorlog besluit het gezin al snel te emigreren naar Amerika, maar voordat het ook echt zo ver is zijn er weer heel wat jaren verstreken. In de tussentijd wonen ze in het totaal vernielde Duitsland en in Oostenrijk, in diverse opvangkampen.
In Amerika gaat het gezin in New York wonen, waar ook familie woont. Weer moet Ruth tijdelijk ergens anders wonen, bij haar oom en tante. Ze probeert een echte Amerikaanse tiener te zijn, maar heeft steeds meer last van herinneringen en nachtmerries. Begin jaren ’50 was het not done om over de oorlog te praten en dat is moeilijk voor Ruth. Ruth leeft nog steeds en wijdt haar leven aan het vertellen over haar ervaringen opdat we niet vergeten!

Het boek

*****

Het bijzondere aan Overleven na de Holocaust is dat het verhaal gebaseerd is op de ervaringen van de auteur zelf. Het leest als een gewoon fictieverhaal, maar het feit dat alles echt is gebeurd maakt het boek extra bijzonder.
Achterin het boek staat een fotokatern, met foto’s uit het persoonlijke archief van Ruth. Dit geeft het boek een nog persoonlijker tintje.

*****

Ruth Gruener vertelt in Overleven na de Holocaust over haar eigen ervaringen tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Vlak na de oorlog heeft ze in Duitsland, tijdens het wachten om naar Amerika te kunnen emigreren, Jack Gruener ontmoet. Een paar jaar later vonden ze elkaar weer terug, in New York, en zijn getrouwd. Jack Gruener is de hoofdpersoon van De jongen die tien concentratiekampen overleefde. Dit jeugdboek is geschreven door Alan Gratz, die ook het voorwoord voor Overleven na de Holocaust heeft verzorgd.
Overleven na de Holocaust leest vlot en makkelijk, al kan ik me voorstellen dat het voor jongere kinderen een heel intens verhaal is dat ze soms even aan de kant willen leggen. Het is nogal wat, wat Ruth allemaal heeft moeten doorstaan.

‘Dora stelde me voor aan de andere kinderen. Terwijl wij spelletjes deden, vertelden we elkaar ook hoe we de Holocaust hadden overleefd. Misschien klink het vreemd dat we over die vreselijke tijd en al die afschuwelijk, pijnlijke dingen wilden praten. Maar het hielp ons echt om elkaar te vertellen wat we hadden meegemaakt. We hadden stuk voor stuk situaties overleefd die geen enkel mens zou moeten meemaken. Natuurlijk waren we verdrietig omdat we mensen hadden verloren van wie we hielden, maar het feit dat we samen zo sterk waren deed ons heel erg goed. Op een bepaalde manier voelden we ons daardoor onoverwinnelijk.’

Juist omdat Ruth niet in een concentratiekamp heeft gezeten en het zwaartepunt van het boek ligt in het herpakken van haar leven na de oorlog, kan Overleven na de Holocaust ook goed door basisschoolleerlingen gelezen worden. Ook voor middelbare scholieren en voor volwassenen is dit boek zeer geschikt.

50%

50%

Het maakt niet uit wanneer je dit boek leest, als je het maar leest. Dat een 87-jarige vrouw nog steeds de kracht heeft om te vertellen over haar ervaringen tijdens de oorlog verdient respect. Dus lees dit boek. In de zomer, in de winter, als het regent of als de zon schijnt.