Recensie: Ruud Vonken – Budel Bologna Blues

Budel Bologna Blues speelt zich af tegen de achtergrond van de late jaren tachtig. Het is een roerige periode in Europa.

Jaap is 22 en is een getalenteerd zanger en gitarist, maar het talent om zich in andere mensen te verplaatsen ontbreekt. Het leidt tot beslissingen, die zowel voor hem als zijn omgeving niet altijd even goed uitpakken. Na een dramatische avond met zijn bluesband blijft een beklemmend gevoel achter. Jaap verbrandt alle schepen achter zich. Hij vertrekt naar het conservatorium in Tilburg, maar daar wordt hij niet toegelaten. Wat volgt is een roadtrip door Europa, waarbij hij keer op keer zijn muziekskills kan verleggen. Maar opnieuw zijn het verkeerde beslissingen die hun tol eisen. Gaat zijn nachtmerrie dan toch waarheid worden?

ISBN: 9789493191181 – Eigen beheer (Ruud Vonken) – Aantal pagina’s: 250 – Roman

*****

2 van de 5 sterren – Isolde

‘De jaren ’80 zijn herkenbaar, maar voelen in dit boek als een enorme worsteling.’

*****

Onbetwiste hoofdpersoon van Budel Bologna Blues is Jaap. Jaap is geen sympathiek karakter. Hij doet wat hem bevalt en houdt daarbij totaal geen rekening met zijn omgeving, vrienden en familie. Hij drinkt behoorlijk en gebruikt drugs, wat niet zonder gevolgen blijft. Hij leeft sans rancune en maakt zich niet al te druk over wat anderen tegen hem zeggen en hem aandoen. Tegelijkertijd leeft hij ook zonder schuldgevoel en zonder enig gevoel voor verantwoordelijkheid. Hij laat tijdens zijn roadtrip door Europa een spoor van vernieling achter.
Budel Bologna Blues is een soort coming of age-roman, maar dan eentje van het soort dat je een slecht voorbeeld geeft.

*****

Budel Bologna Blues speelt zich achtereenvolgens af in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Italië. Ruud Vonken is er prima in geslaagd de sfeer in de verschillende gebieden weer te geven.
De hoofdpersoon is echter zo onsympathiek, dat ik er niet echt zin in had door te lezen en me echt door het boek heen moest worstelen.
Positief vind ik dat de auteur een Spotify-afspeellijst (https://open.spotify.com/playlist/038oeCkfYn7bTRYthshOtY?si=1vWEC1fvSbe3belrt6DRlQ) bij dit boek heeft gemaakt, met de muziek die een rol speelt in Budel Bologna Blues. Het is een interessante extra.

*****

Budel Bologna Blues leest helaas moeizaam. Het boek bestaat voor bijna 90% uit beschrijving: beschrijving van de omgeving, beschrijving van wat Jaap doet en denkt, beschrijving van wat Jaap overkomt. Er is weinig actie en de actie die er is, is vooral beschrijvend en onderkoeld. Er is vrijwel geen dialoog in het boek, af en toe worden er twee of drie zinnetjes gesproken. Dit valt in het niet bij alle beschrijving…
De auteur is voor het overgrote deel een afstandelijke en objectieve verteller, maar af en toe laat hij zich verleiden tot een persoonlijke mening en enig medelijden met Jaap.
Tot slot staan er vrij veel fouten in het boek, zowel taalfouten als grammaticale fouten. Het is jammer als een boek zoveel fouten bevat, dat maakt het doorlezen er niet makkelijker op.

‘De blikjes had hij ongeveer een jaar geleden van Frans “gekregen”. Ze speelden met de band op een feest in Weert. In de tweede pauze kwam iemand naar hem toegelopen. Het bleek Frans te zijn, waarmee hij op de middelbare school had gezeten. Met nadruk op het woord gezeten want Frans deed net zomin als Jaap iets voor school. Het was al heel wat als ze op school zaten, want vaak zaten ze in ’t Paterke een kroeg op De Biest. Potje poolen, pilsje, nog een potje poolen, nog een pilsje en dan naar de wiskundeles. Hier gold echter de regel, wie naar bier stinkt moet het lokaal verlaten. Jammer toch?’

Zet de bijbehorende afspeellijst aan op een druilerige zaterdagmiddag en probeer je dan met een biertje te verplaatsen naar eind jaren ’80.

20%

80%