Recensie: Sophie Kinsella – Christmas Shopaholic

Becky Bloomwood is dol op kerst. Het gaat altijd hetzelfde: haar ouders verzorgen het diner en de buren komen langs in vreselijke kersttruien. Maar dit jaar lijkt alles anders: Becky’s ouders verhuizen en vragen Becky het diner te organiseren. Wat kan er nou misgaan? Haar zus Jess eist vegan kalkoen, haar man Luke vraagt alweer aftershave en Minnie wil een heel specifieke picknickmand – en dan verschijnt er ook nog onverwacht een ex-vriendje met zijn opdringerige nieuwe vriendin… Wordt het een chaos of lukt het Becky om er tegen alle verwachtingen in een fijne kerst van te maken?

ISBN: 9789044356410 – The House of Books – Aantal pagina’s: 367 – Roman

*****

‘Het is genieten als vanouds met Becky Bloomwood en haar koopverslaving.’

*****

Becky Brandon, geboren Bloomwood, is nog steeds de koopverslaafde stresskip die ze in de vorige boeken ook was. Dit jaar moet ze voor het eerst het kerstdiner organiseren en dit zorgt voor nog wat extra stress. Becky is niet de allerbeste in slimme keuzes maken en wil iedereen tevredenstellen. Dit zorgt ervoor dat eindigt ze met vijf kerstbomen en 60 kilo gerookte zalm. Haar familie werkt dit jaar ook niet mee om haar stressniveau te verlagen. Becky’s ouders zijn hipsters geworden die naar Shoreditch verhuizen, haar milieubewuste zus Jess eist vegan kalkoen en Becky moet ook nog hét perfecte kerstcadeau voor haar man Luke en haar dochtertje Minnie vinden. Voor een shopaholic die geen beslissingen kan nemen natuurlijk een onmogelijke opgave.

*****

Het is een heerlijke roman om te lezen zonder al te veel na te denken. De verhaallijn is herkenbaar, grappig en licht voorspelbaar, maar daardoor niet minder leuk. Wie al eerder boeken uit de Shopaholic-serie heeft gelezen, zal de sfeer herkennen uit voorgaande boeken. Geen diepgaande, ingewikkelde verhaallijnen, maar gewoon een lekker simpele roman.

*****

Net als de andere Shopaholic-boeken is dit boek in de ik-vorm geschreven. Wij zíjn Becky en dat is even hilarisch als dat het stressvol is. Becky maakt niet altijd de goede keuzes in haar voorbereidingen voor het kerstdiner en soms heb je de neiging om haar hardop toe te roepen dat ze geen Alexander McQueen-jurk nodig heeft, óók niet met 70% korting. Het boek leest lekker weg door de simpele schrijfstijl en er zit een lekkere afwisseling in doordat het verhaal wordt afgewisseld met mail- en whatsappberichten.

‘Luke en ik zijn het niet helemaal eens over die theorie, maar dat is geen verrassing, want we zijn het ook niet eens over de betekenis van ‘efficiënt’. Luke heeft eens gezegd dat het niet ‘efficiënt’ was om de hele voorraad afgeprijsde artikelen van Clarins bij TK Maxx te kopen, maar bespottelijk. Maar hij weet er niets van. Beseft hij dan niet hoeveel geld ik heb bespaard? En tijd! Dat er in al mijn huidverzorgingsbehoeften wordt voorzien, zo ongeveer voor de rest van mijn leven. Er daar zijn maar twee dozen in de garage voor nodig. Zo goed als niets.’

Lees dit boek rond de kerstdagen, om al lekker in de sfeer te komen, en geniet van de wetenschap dat jouw kerstvoorbereidingen nooit zo dramatisch zullen verlopen als die van Becky.

90%

10%