Recensie: Tom Rath – Eet, beweeg, slaap

Recensie: Tom Rath – Eet, beweeg, slaap

Eens in de zoveel tijd verschijnt er een boek dat verandert hoe je elke dag denkt, voelt en handelt. Eet Beweeg Slaap is een nieuwe manier van leven.
Eet Beweeg Slaap is een overtuigend pleidooi voor een goede nachtrust en voor het zoeken van een goede balans in het samenspel van eten, bewegen en slapen. Als je beter slaapt, heb je minder behoefte aan eten dat slecht voor je is, voel je je fitter en ga je automatisch meer bewegen en dan slaap je ook weer beter. Met elke hap die je neemt, maak je betere keuzes. Als je vandaag goed eet, beweegt en slaapt, heb je morgen meer energie. Eet Beweeg Slaap maakt een gezonder leven nú haalbaar. Neem de uitdaging aan en ga aan de slag met de ideeën in dit boek door ze minstens een maand lang uit te proberen. Alles begint met beslissingen nemen alsof je toekomst ervan afhangt.

ISBN: 9789024405763 – Uitgeverij Boom – Aantal pagina’s: 192 – Informatief

*****

4 van de 5 sterren — Luus

‘Daag jezelf uit en leer keuzes te maken waar je de rest van je leven profijt van hebt.’

*****

Dit boek zorgt ervoor dat je al je gewoontes betreft eten, slapen en bewegen onder de loep neemt. Het zet je aan het denken over wat je dagelijks doet en waarom je het doet en geeft je handvatten en ruimte om goede keuzes te maken, om zo een gezondere toekomst te creëren. Dit zijn vaak maar kleine aanpassingen waar je in het begin even over zult nadenken, om ze daarna tot gewoonte te kunnen maken.

*****

Dit boek telt 30 hoofdstukken die corresponderen met de 30 dagen van de challenge. Aan het einde van elk hoofdstuk staan er tips tot nadenken waar je mee aan de slag kunt. Je wordt aan het werk gezet om eens écht goed na te denken over wat je iedere dag doet en welke keuzes je maakt, om te bepalen of deze keuzes je helpen of juist niet. De hoofdstukken zijn niet heel lang en overzichtelijk, en je zult waarschijnlijk meteen zin en ideeën krijgen om ze toe te passen.

Als je de dag begint met een gezond ontbijt, ben je geneigd om de uren daarna actiever te zijn. En dat bevordert dat je de hele dag goed eet. Actief zijn plus het juiste voedsel is gunstig voor de nachtrust. Na een nacht goed slapen is het weer gemakkelijker om goed te eten en meer te bewegen. Als je slecht slaapt, komen onmiddellijk twee aspecten in het gedrang: je hunkert naar een minder gezond ontbijt en daarmee verklein je je neiging om actief te zijn. In het ergste geval ontstaat er een vicieuze cirkel van deze drie elementen, waardoor elke dag slechter wordt dan de vorige. Daarom is dit boek zo ingedeeld, dat je aan eten, bewegen en slapen tegelijk werkt, en niet in drie afzonderlijke delen. Als je vandaag goed eet, beweegt en slaapt, heb je morgen meer energie. En je bejegent je vrienden of gezin beter. Je presteert meer op je werk en je geeft meer aan je buurt. Het begint allemaal met beslissingen nemen alsof je toekomst (morgen) ervan afhangt.

Tom is een expert in de rol van menselijk gedrag in het bedrijfsleven, gezondheid en economie. Hij heeft dit boek geschreven omdat hij op zestienjarige leeftijd erachter kwam dat hij de zeldzame genetische afwijking Von Hippel-Lindau blijkt te hebben. Dit betekent dat het krachtige tumoronderdrukkende gen uitgeschakeld is en kanker vrij spel krijgt in zijn lichaam. Het is daarom zijn missie geworden om te onderzoeken wat gezond leven nu écht inhoud: wat de beste beslissingen zijn betreft voeding, beweging en slaap. Ben je op zoek naar wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken maar heb je geen zin om deze helemaal uit te pluizen? Dan is dit jouw boek. Je kunt meteen meedoen aan de 30 dagen challenge en zo je eigen dagelijkse beslissingen over slapen, eten en bewegen uitpluizen en zo nodig veranderen.

50%

50%

192 pagina’s