Recensie: Willy Bogaerts & Steven Bogaerts – Sugardaddy

Wanneer professor Hans Mayer de jongere Angelina ontmoet op een presentatie, valt hij meteen als een blok voor haar. Mayer wil een relatie met haar, maar Angelina beschouwt hem eerder als een van haar sugardaddies. Verblind door zijn voorliefde voor jongere dames, en tevens door zijn eigen naïviteit, wordt Mayer in een uiterst penibele situatie gebracht. Want enige tijd later wordt het stoffelijk overschot van Angelina in het Belgische Oostende gevonden. Meteen valt de verdenking op Mayer, omdat ook zijn echtgenote twee jaar geleden onder vreemde omstandigheden is gestorven. Daarboven komt Mayer in aanraking met een zekere ‘Kolonel’, die Mayer dwingt om iemand te vermoorden, zodat enkele voor Mayer belastende feiten uit zijn verleden niet naar buiten worden gebracht. Om de chaos compleet te maken probeert ook een andere vrouw Mayer ‘in te palmen’ en wordt een tweede stoffelijk overschot aangetroffen. Alles lijkt in de richting van Mayer te wijzen…

ISBN: 9789401464628 – Uitgeverij Lannoo – Aantal pagina’s: 272 – Thriller

*****

‘Weldoordachte thriller over wraak, chantage, alles met een vleugje erotiek.’

*****

Mayer is professor Orthomoleculaire geneeskunde aan KU Leuven en de universiteit van Bologna en houdt nu zijn sabbatical. Twee jaar geleden stierf zijn echtgenote onder verdachte omstandigheden. Van Mayer kan gezegd worden dat hij wel heel erg ontvankelijk is voor jong vrouwelijk schoon. Hij laat zich makkelijk beïnvloeden en is naïef. Hij komt in aanraking met Angelina, een escortdame, die hem snel om haar vinger windt. De stiefvader van Angelina, die zich de ‘kolonel’ noemt, heeft met Mayer nog een rekening uit het verleden te vereffenen. Hij chanteert Mayer en wil dat hij personen, die hem in de weg staan, uit de weg ruimt. In die zin wordt Mayer een willoos werktuig; niet alleen valt hij voor de verkeerde vrouwen, maar tot overmaat van ramp valt hij ook in handen van een schurk. Mayer wordt ook nog eens belaagd van de zijde van politie, die hem verantwoordelijk houdt voor latere moord op Angelina, maar ook nog steeds voor mysterieuze dood van Mayers echtgenote twee jaar terug.

*****

Al snel wordt de lezer meegenomen in het verhaal, waarin meerdere verhaallijnen door elkaar lopen. Opletten geblazen, dus. Het plot lijkt in eerste instantie nodeloos ingewikkeld, maar later zal blijken dat het verhaal erg ingenieus in elkaar zit. Er ontstaat een raadselachtige sfeer; wat is er aan de hand en hoe zijn de personages met elkaar verweven? Gewoon doorlezen en goed opletten, want naarmate het verhaal vordert, vallen de puzzelstukjes steeds meer op hun plaats.

*****

Het verhaal in het boek Sugardaddy is in een filmische schrijfstijl uitgevoerd. Dit boek verdient het om visueel te worden weergegeven als korte film. Uit de woordkeuze en de opbouw van de zinnen blijkt overduidelijk dat de auteurs welbespraakt zijn. In eerste instantie lijkt de manier van vertellen daardoor wat ‘wollig’ en vaag, zelfs hier en daar bombastisch, maar de auteurs onderscheiden zich daarmee wel van het gros der auteurs.

‘Met die Bob had ze die avond een afspraak. Basic Instinct met Sharon Stone was gepland. Voor de zoveelste keer. Met een paar intrigerende variaties op hetzelfde thema. Daarom had ze onder haar leren minirok niets aangetrokken en had ze haar geslacht keurig geschoren en geparfumeerd met zijn lievelingsgeur. Het was een korte scène, er zou dus nadien nog een hoop tijd overblijven. Misschien stond baantjes trekken in het reusachtige zwembad met de onderwaterspots, die telkens van kleur veranderden, wel op het programma. Naakt, zoals ze dat altijd deden en waarbij ze Bob met zijn goed bewaarde figuur complimenteerde tot hij het zowaar zelf ging geloven. Alles voor extra cash.’

Neem dit boek zeker mee in je koffer als je een midweek in Oostende gaat doorbrengen. Je hebt jezelf teruggetrokken in een appartement, voor de nodige ‘me-time’, en je zet je telefoon uit om jezelf goed te kunnen onderdompelen in het verhaal. Je drinkt een glaasje champagne terwijl de zon tintelt op je huid, maar tijdens het lezen krijg je toch af en toe een rilling.

35%

65%

272 pagina’s