Recensie: Zadie Smith – Swing time

Recensie: Zadie Smith – Swing time

Twee vriendinnen uit een arme wijk in Noord-Londen dromen ervan danseres te worden. Maar slechts een van hen heeft talent. Het andere meisje moet haar droom prijsgeven, maar zal zijdelings in de wereld van de dans blijven als persoonlijk assistente van een wereldberoemde popster – een bestaan vol glamour, maar altijd de glamour van anderen. De moeilijke relatie met haar moeder confronteert haar bovendien met allerlei vragen over haar afkomst. Wat hebben muziek, dans en persoonlijke ambitie met elkaar te maken? In hoeverre val je samen met de geschiedenis van voorouders? En wanneer is een mens eigenlijk vrij?

De hechte maar ingewikkelde vriendschap tussen deze meisjes eindigt abrupt als ze begin twintig zijn, maar ze blijven elkaars leven op afstand bepalen.

Swing Time is een verhaal over vriendschap, muziek en afkomst en hoe al deze dingen bepalen wie we zijn. Deze roman is een exuberante dans op de muziek van de tijd.

ISBN: 9789044632033 – Uitgeverij Prometheus – Aantal pagina’s: 445 – Roman

*****

4 van de 5 sterren — Rachel

‘Een boeiende roman die je laat nadenken over identiteit en hoever je kunt gaan om andere te helpen, zonder jezelf te verliezen.’

*****

Een gekleurde overambitieuze moeder en een ambitieloze vader in een achterstandswijk van Noordwest-Londen, zijn de achtergrond van de naamloze ik-persoon. Verder zijn een snobistische superster als baas en een dramatisch en aanstellerig oud-schoolvriendinnetje de personages waar de ik-persoon mee te maken krijgt. Ze nemen met hun grillige trekken allemaal steeds een beetje weg van het hoofdpersonage, totdat ze er genoeg van heeft en eindelijk voor zichzelf weet op te komen.
— Rachel

*****

Vanaf de eerste bladzijde hangt er een bedrukte sfeer. Uit de proloog blijkt dat de hoofdpersoon zich moet schuilhouden, maar pas aan het einde van het boek kom je erachter waarom. Alle gebeurtenissen – leuke en minder leuke – dragen een gevoel van verwachting en teleurstelling met zich mee.
— Rachel

*****

Zadie Smith schrijft heel levendig, vooral de scènes uit de jeugd van het hoofdpersonage nemen je mee terug naar de gebeurtenissen. Smith heeft een oog voor detail en met het afwisselende decor tussen Noordwest-Londen en Afrika neemt ze je iedere keer mee naar de plek van de scene. Het benauwde gevoel van vastzitten in een bepaald leven weet Zadie Smith buitengewoon goed te beschrijven.
— Rachel

Aimee zette haar handen op haar heupen en er kwam iets hooghartigs in haar blik. “Nou, ik ben óók alleenstaande moeder, hè? En geloof me, mijn kind weerhoudt me van helemaal niets. Hij is op dit moment juist een inspiratie voor me. Je moet een evenwicht zien te vinden, oké, maar met een béétje wilskracht lukt dat wel, hoor.” Ik dacht aan de Jamaicaanse nanny, Estelle, die me elke ochtend Aimee’s huis binnenliet en dan meteen weer naar de kinderkamer verdween. Dat mijn moeder zich onder andere omstandigheden had moeten redden, kwam kennelijk niet bij haar op – het was een van mijn eerste confrontaties met Aimee’s kijk op verschillen tussen mensen, die in haar optiek nooit op sociale of financiële aspecten neerkwamen, maar altijd een kwestie van persoonlijkheid waren.

Dit boek is uitermate geschikt voor buiten-leef-temperaturen. Lees het boek vooral op een klapstoel met blote voeten in het gras, geflankeerd door een glaasje water.

80%

20%