Recensie: Alex Dahl –The boy at the door

Cecilia Wilborg heeft het perfecte leven: een knappe man, twee mooie dochters en een villa in het idyllisch stadje Sandefjord, in Noorwegen. En ze werkt er hard voor om dit luxeleven te behouden. Op een dag komt Tobias, een achtjarige jongen, in haar leven. Deze ontmoeting zorgt ervoor dat haar perfecte leven barsten begint te vertonen.

ISBN: 9781786699237 – Head of Zeus Ltd – Aantal pagina’s: 378 – Thriller

*****

4 van de 5 sterren – Nastassia

‘Een spannende, psychologische thriller waar leugens de bovenhand nemen.’

*****

Cecilia Wilborg is een narcistische vrouw die gewend is om te krijgen wat ze wil. Ze werkt als interieurontwerpster, omdat ze dat wil, niet omdat ze dat moet. Ze heeft een lieve man en twee mooie dochtertjes. Voor de buitenwereld lijkt ze de perfecte vrouw, maar al snel kom je te weten dat dit enkel schone schijn is. En ze is tot véél bereidt om deze façade op te houden.
Annika Lucasson leeft eerder het tegenovergestelde leven van Cecilia. Ze heeft een moeilijke jeugd achter de rug, gevuld met verslavingen en seksueel misbruik. We leren haar voornamelijk kennen via dagboekfragmenten.
Tobias is een achtjarige jongen, die geen vriendjes heeft. Hij is stil en wantrouwend, en reeds getekend door de gebeurtenissen in zijn korte leven.
— Nastassia

*****

Vanaf de eerste zin word je meegezogen in het verhaal. In het eerste deel van het boek kon ik het niet opzij leggen. Daarna ontwikkeld het plot zich maar langzaam, om dan op het eind van het boek een overvloed aan informatie en gebeurtenissen te krijgen. Het einde vond ik daarom iets té dramatisch en ongeloofwaardig. Ik vind het een goed verhaal, maar er zijn maar enkele spannende momenten te bespeuren, dus ik zou dit boek zeker en vast niet in de categorie thriller plaatsen. Voor mij is het eerder een psychologisch drama.
— Nastassia

*****

Ik vind de schrijfstijl van Alex Dahl zeer vlot en aangenaam. Er zit een degelijke mate van spanning in het boek, voornamelijk gecreëerd aan de hand van de vertelperspectieven, de dagboekfragmenten, de opbouw van de personages en het feit dat je vaak op een dwaalspoor wordt gezet. Ook heeft ze haar personages op een sterke manier uitgewerkt en was ze duidelijk niet bang om ze onsympathiek te maken.
— Nastassia

‘There are only two places we can go from here. I could tell Tobias the truth, and my life, as I know it, would be over. I can’t imagine what life after that could look like. Or I could tell him a lie. Another lie. I’m good at lying. Sometimes, in life-changing moments, we are afforded at least a few minutes to contemplate the stakes before making those crucial calls that can alter the very course of our lives, but other times, a moment’s hesitation will give it all away. This is one of those moments.’

Op een donkere winteravond, knus in de zetel met een dekentje op je en een kop warme chocomelk bij je.

50%

50%