Recensie: Charlotte Jacobi – De patisserie

Als de negentienjarige Ida Tritschler met haar familie naar de Elzas verhuist, kan ze niet wachten om haar nieuwe stad te ontdekken. In Straatsburg openen de Tritschlers hun droompatisserie, op een steenworp afstand van wat hun grootste rivaal blijkt te worden: de patisserie van de familie Picard.

Ida is vastbesloten de nieuwe taartenkoningin van de stad te worden, maar natuurlijk zitten de Picards niet op concurrentie te wachten. Tot overmaat van ramp wordt Ida ook nog verliefd op zoon Lucien Picard, wat een enorm schandaal veroorzaakt. Het jonge stel ontdekt dat de problemen tussen hun families veel dieper gaan dan een simpele rivaliteit tussen de bakkerijen. Lukt het Ida en Lucien om alle obstakels te overwinnen en hun families bij elkaar te brengen?

ISBN: 9789401616959 – Xander Uitgevers – Aantal pagina’s: 398 – Historische roman

*****

‘Prille liefde, een oude vete, heerlijke gebakjes en een onmenselijke hoeveelheid drama. De patisserie heeft het allemaal.’

*****

Ida Tritschler is een jonge vrouw die samen met haar ouders en oudere broer verhuist van Stuttgart naar Straatsburg om daar een nieuw filiaal van hun banketbakkerij op te zetten. Al snel valt ze als een blok voor Lucien Picard, de zoon van de andere banketbakker in het dorp die om de een of andere reden een enorme haat voelt richting de familie Trischler. Ondanks de tegenstand van Luciens familie, geven Ida en Lucien hun liefde een kans, met een heleboel drama tot gevolg. In het begin van het boek is een lijst gegeven met alle personen in beide families. Dit lijkt in het begin handig, want het is een hele waslijst aan personen. Tijdens het lezen van het boek worden alle personages echter op logische wijze geïntroduceerd en heb je die lijst helemaal niet meer nodig.

*****

De patisserie speelt zich af aan het einde van de 19e eeuw, iets wat niet blijkt uit de synopsis. Als je begint met het idee dat het boek zich in een hedendaagse setting afspeelt, is het even omschakelen maar het verhaal krijgt door de plaatsing in de tijd juist een diepere laag. Hoewel het verhaal hier en daar wat voorspelbaar en overdreven dramatisch is, is het een luchtig en vooral romantisch boek.

*****

Charlotte Jacobi is een pseudoniem van Eva-Maria Bast en Jørn Precht. Samen hebben ze drie delen geschreven van De patisserie. Dit eerste deel draait om Ida en is prima als losstaand verhaal te lezen. De vervolgdelen focussen op de kinderen en kleinkinderen die Ida gaat krijgen en spelen zich af rond de twee wereldoorlogen.

‘‘Hoewel ik verder niet bijgelovig ben, heb ik als jong meisje mijn geliefde gekonfijte bloesem gegeven en mij heeft dat geluk gebracht. Hij is altijd bij me gebleven.’ ‘Echte bloesem om op te eten?’ vroeg Ida weifelend. ‘O, jazeker,’ bevestigde de dame. ‘Het is geroosterde pomeransbloesem. U vindt het recept in het boek dat ik ooit cadeau heb gedaan aan uw vader. Vraag hem er maar naar.’ Ida bedankte haar stralend. Suikerbloesem. Wat zou Lucien wel niet zeggen als ze voor hem bloesem, waar hij als bioloog zo van hield, zou konfijten?’

Zorg dat je een lekker gebakje gehaald hebt bij een lokale banketbakker voordat je aan De patisserie begint. Een heerlijk kopje koffie of thee erbij en je bent klaar om te verdwijnen in het Straatsburg van 130 jaar geleden.

80%

20%

398 pagina’s