Recensie: Edine L Bakker – Lukraak

Recensie: Edine L Bakker – Lukraak

Op een dag ontmoet Lotte, de dochter van de controversiële kunstschilder Anton Markies, haar toekomstige man Bart. Na een vrolijke periode besluiten ze dat de tijd rijp is voor gezinsuitbreiding. Maar wat een roze wolk had kunnen zijn, eindigt in een regenfront van tranen. Lotte worstelt met haar gevoelens en probeert haar kinderwens krampachtig uit te laten komen. Daarbij stuit ze op veel onbegrip in haar omgeving. Terwijl Bart haar geweldig steunt, zakt haar vader Anton steeds verder weg in zijn eigen depressie. Steun of geen steun: het is háár lichaam en zíj moet alles ondergaan. Als alles eindelijk ten goede lijkt te keren, komt Lotte voor het grootste dilemma in haar leven te staan. In de roman Lukraak beschrijft Edine Bakker een kinderwens die niet volgens het boekje verloopt.

ISBN: 9789090306957 – M.H.M. Ligthart Holding BV – Aantal pagina’s: 245 – Roman

*****

4 van de 5 sterren – Kimberley

‘Een eind die je zelf nog niet had bedacht!’

*****

Lotte is na een prachtige relatie en een geweldig huwelijk met Bart, al enige tijd bezig om kinderen te krijgen. Lotte raakt langzamerhand depressief en ziet het allemaal niet meer zitten. Bart daarin tegen bekijkt de zin van het leven, doordat hij zich bezig houdt met onderzoeken over het leven en de natuur. Anton, de vader van Lotte is een kunstenaar die zich ook bezig houdt met de dood en het leven. Hij stopt deze twee elementen in zijn kunst, waardoor de gekste dingen ontstaan.
— Kimberley

*****

Het onderwerp wordt goed onder de aandacht gebracht, hetgeen dat Lotte meemaakt en alles gedachtes die daarbij komen kijken. De sfeer van het boek is dan ook een pittig onderwerp. Ook een goed onderwerp, om het eventuele ‘taboe’ omtrent het verliezen van een kind bespreekbaar te maken. Het boek zorgt voor de nodige gevoelige onderwerpen, op den duur leef je mee met Lotte en voel je je ook best rot en heb je met haar te doen, je wilt haar troosten.
— Kimberley

*****

Persoonlijk vond ik het een lastig boek om te lezen wat betreft de schrijfstijl. Het springt van de hak op de tak, van Lotte naar Bart in dezelfde alinea. Buiten deze alinea’s om is het een boek dat niet al te moeilijk is.
— Kimberley

‘Wat was de laatste datum van jouw menstruatie?’ vraagt hij met zijn blik strak op de monitor.
Nu krijgt Lotte een déjà vu. Waar heeft ze dit eerder gehoord? Ze overweegt te liegen in een wanhopige poging de waarheid te kunnen bespelen. Zonder haar aan te kijken, loopt hij weg van de onderzoekstafel, trekt zijn plastic handschoenen uit en wast zijn handen grondig. Vervolgens loopt hij naar zijn bureau waar hij zijn bevindingen in de computer invoert.
De onduidelijke uitslag komt aan als een mokerslag. Het lijkt wel of in het ongewisse blijven minstens zo ellendig voelt als een miskraam.

Een rustige omgeving, waarin je het boek kunt lezen en alle aandacht kunt besteden aan het verhaal. En eventueel wat traantjes kan wegpikken!

95%