Recensie: Elvin Post – De cursus

Recensie: Elvin Post – De cursus

Carol Arrington heeft een droom: schrijver worden. Door omstandigheden en uitstelgedrag is het er nog niet van gekomen. Dan wijst een vriendin haar op Kill Your Darlings, een jaarlijkse schrijfcursus op Big Rock Island van bestsellerauteur Victor Aster. Carol besluit ervoor te gaan. Maar wanneer op het eiland vlak na elkaar twee cursisten om het leven komen en communicatie met het vasteland onmogelijk blijkt, begint ze al snel te begrijpen dat haar doel om een boek van de grond te krijgen weleens zou kunnen veranderen in een strijd voor haar leven.

ISBN: 9789041419699 – Uitgeverij Ambo Anthos – Aantal pagina’s: 360 – Thriller

*****

‘Een razend spannend verhaal, dat niet goed uit de verf komt door iets te veel clichés en stereotyperingen.’

*****

Carol Arrington droomt ervan om een boek te schrijven, maar het is er nooit van gekomen. Nu heeft ze eindelijk de stap gezet en zich ingeschreven voor een schrijfcursus op het afgelegen eiland van bestsellerauteur Victor Aster. Carol volgt de schrijfcursus samen met acht anderen, die we gedurende het verhaal beter leren kennen. Vooral Riley, een jonge vrouw die zich één grote mislukking voelt, en Dex, die twee jaar geleden ook met de cursus meedeed en daarna een boek heeft uitgebracht – dat helaas geflopt is, leren we beter kennen. Het boek wordt grotendeels geschreven vanuit het perspectief van Carol, waardoor je als lezer evenveel weet als zij en geen idee hebt wie de moordenaar is. Af en toe wordt er een hoofdstuk verteld uit het perspectief van Mark, de vriend van Carol, schrijver Victor Aster of zijn assistent Lawrence Montgomery.

*****

Omdat je als lezer net zo weinig weet als de cursisten op het eiland, is de spanningsboog gigantisch. Elke keer als er een nieuwe dag aanbreekt, word je als lezer nerveus omdat je niet weet wie het einde van de dag gaat halen en je steeds hoopt dat het niet een van de leuke personages (lees: Riley) is die het loodje legt. Af en toe denk je dat je een vermoeden hebt van wie de dader is, maar steeds wordt deze vermoedens ontkracht en de ontknoping is zowel verrassend als ook licht teleurstellend.

*****

De cursus speelt zich af rondom een schrijfcursus die volledig fout afloopt. Voordat er doden vallen, krijg je als lezer een klein stukje mee van de schrijftips die Victor Aster geeft. Helaas heeft Elvin Post de tips zelf niet ter harte genomen want het boek staat bol van de clichés. Van de dooddoeners als ‘de kamer stinkt een uur in de wind’ en ‘hij kent het eiland op zijn duimpje’ tot de stereotyperende personages. Alle vrouwelijke personages zijn zwak, bang, hysterisch en onzeker. De mannen daarentegen, zijn geboren leiders, dapper en weten overal een oplossing voor. Dit doet afbreuk aan het verhaal, dat wel degelijk goed doordacht is en heel spannend is.

‘Naarmate ze dichter bij de rand kwamen, ging Montgomery langzamer lopen. Opnieuw gebaarde hij dat de anderen op afstand moesten blijven. Mary Jo bleef staan, net als Buchanan. De rest liep door. Ze waren nu bijna bij de rand. Carol keek naar Riley, die er nerveus en angstig uitzag. Ook Dex leek zijn adem in te houden. Harris keek recht voor zich uit en deed duidelijk zijn best onaangedaan en kalm over te komen. Nog drie meter tot de rand. Twee. Een. Ze keken naar beneden. ‘O, jezus,’ zei Montgomery. ‘O, jezus christus..’ Carol deed een stap naar achteren. Ze bracht een hand naar haar mond en was bang dat ze zou gaan overgeven. Heel even leek de wereld stil te staan. Toen begon Riley te gillen.’

Lees De cursus op een lange zondag, terwijl buiten de eerste sneeuwstorm van het jaar (of in het geval van Nederland: van het decennium) rond raast. Jij zit binnen, lekker onder een dekentje met een kop koffie, al voelt het alsof je op een koud, mistig eiland in Canada zit.

55%

45%

360 pagina’s