Recensie: Eveline Brandt & Joost van den Heuvel Rijnders – Terug naar het hart

In onze cultuur leven we ‘in ons hoofd’, maar het kan ons veel opleveren als we meer vanuit het hart gaan leven. Compassie is één van de twee vleugels die we nodig hebben om vooruit te komen op het boeddhistische pad. Inzicht had een belangrijke rol in Terug naar de markt, het eerdere boek van dezelfde auteurs. Daarnaast is het ontwikkelen van compassie onontbeerlijk om te groeien in de meditatie én daarbuiten. Ook andere ‘hartskwaliteiten’ komen in dit boek uitvoerig aan de orde zoals liefdevolle vriendelijkheid, medevreugde, vergeving en dankbaarheid.

ISBN: 9789056704155 – Uitgeverij Asoka – Aantal pagina’s: 192 – Zelfontwikkeling

*****

3 van de 5 sterren — Isolde

‘De pijlers van Terug naar het hart zijn boeddhisme, meditatie en positieve psychologie, het boek maakt wetenschap toegankelijk met praktische voorbeelden.’

*****

Terug naar het hart helpt je om eens op een andere manier naar jezelf te kijken. Boeddhisme en meditatie staan centraal in dit boek en daarmee zijn compassie en wijsheid belangrijke thema’s. Als je je omgeving met compassie benadert, sta je vriendelijker en positiever in het leven en dat zal je dan ook weer sneller terug ontvangen. De auteurs ondersteunen de theorie met veel praktische voorbeelden, waardoor de materie voor je gaat leven en je ook echt begrijpt waar het over gaat. Terug naar het hart kan je helpen een gelukkiger leven te leiden.

*****

Op het eerste gezicht is de schrijfstijl van Eveline Brandt en Joost van den Heuvel Rijnders toegankelijk. Ze gebruiken geen moeilijke woorden, de hoofdstukken zijn van een overzichtelijke lengte en de zinnen lopen goed. Toch vond ik het boek niet makkelijk en snel lezen, ik had geregeld moeite om me ertoe te zetten toch door te lezen. Vooral de theoretische delen waren mij niet altijd concreet genoeg.

‘Wisselvallig, divers, grillig: dat is de manier waarop – in de meditatie en ook daarbuiten – het leven zich aan ons laat zien. De uitnodiging is om ons te openen voor die diversiteit en die veranderingen in ons en buiten ons. Als we het leven eerbiedigen, kunnen we ook de verandering eerbiedigen. Als we uit eigen ervaring zien hoe de dingen komen en gaan , hoe prettige momenten zich altijd afwisselen met onprettige en neutrale momenten, kunnen we meer en meer loslaten. We gaan een houding ontwikkelen waarin we het leven kunnen laten zijn zoals het is; waarin we de dingen laten zijn zoals ze willen zijn.’

Terug naar het hart is interessant voor mannen en vrouwen die vertrouwd zijn met het boeddhisme, met mediteren en terugkeren naar zichzelf. Voor iedereen die zich bewust is van het effect van zijn/haar gedrag op de omgeving en daar bewust stappen in wil zetten.

50%

50%

192 pagina’s