Recensie: Goedele van Edom – Zolang ik leef

Het zal je maar overkomen. Een arts vertelt je dat je nooit meer beter wordt. Hoe blijf je te midden van de wirwar aan emoties overeind? Hoe kun je leven met de voortdurende dreiging van de dood? En hoe kun je jezelf en je naasten op het afscheid voorbereiden?

Goede van Edom begeleidt al meer dan vijftien jaar mensen tijdens de laatste maanden van hun leven. In dit boek toont ze wat er gebeurt als je te horen krijgt dat je ongeneeslijk en levensbedreigend ziek bent, hoe je in die tijd samen met je naasten kostbare herinneringen kunt verzamelen, en waarom dit zo belangrijk is in het rouwproces. Want niemand wil vergeten worden. Niemand wil voor niets geleefd hebben. Niemand wil zijn geliefden in leegte achterlaten.

ISBN: 9789401441780 – Uitgeverij Lannoo- Aantal pagina’s: 205 – Informatief

*****

4 van de 5 sterren — Luus

‘Een boek voor de tijd dat je er nog wel bent, om je voor te bereiden om afscheid te nemen en mooie herinneringen te maken voor je naasten.’

*****

Dit boek kan iedereen helpen die zelf ongeneeslijk ziek is, of mensen die meer wil weten hierover. En wat je kunt doen om blijvende herinneringen en verbondenheid te creëren met de mensen die achterblijven. Het boek behandeld alles wat te maken heeft met te weten komen dat je ongeneeslijk ziek bent en alles wat daarbij komt kijken; hoe dit voelt en welke gevoelens kunnen opkomen. Ook staan er tips in wat je kunt doen om een persoonlijk nalatenschap te maken, zoals een doos vol liefde. Het stukje ‘praktische zaken’ komt ook aan bod. Dit boek geeft het hele proces van ziek worden tot doodgaan en alles wat er dan nog blijft weer.

*****

Het boek is uiteraard gevuld met informatie rondom ongeneeslijk ziek zijn, maar staat ook vol met bruikbare tips en ideeën. Hierdoor kun je aan de slag met dit toch wel zware onderwerp en actief iets doen om iets moois achter te laten.

‘Je bestaan draagt sporen van je geliefde. Letterlijk, doordat je dezelfde genen hebt. Fysiek, omdat je op de overledene lijkt, of andere kenmerken van hem hebt: gebaren, de manier van lopen, gelaatsuitdrukkingen. Connie Palmen ervaart dit wanneer haar stiefzoon op bezoek komt: ‘Het maakt me verdrietig na een paar uur afscheid van hem te moeten nemen. Ik zou me nog uren willen laven aan het gezicht waarin zo veel gezicht van de vader zit, om langer te verwijlen in de waan dat hij hier aanwezig is in een ander vorm’.’

Dit boek kan zeer behulpzaam zijn voor mensen die ongeneeslijk ziek zijn. Het zal waarschijnlijk veel herkenning oproepen in het eerste deel. Voor mensen die zich willen kunnen inleven in ongeneeslijk zieken, is dit een mooi begin. In het tweede deel gaat het om wat je kunt doen om iets moois achter te laten. Zoek je creatieve ideeën om hier invulling aan te geven, dan is dit boek goed om te lezen.

50%

50%

205 pagina’s