Gastrecensie: Gustave Flaubert – Madame Bovary

Gevoed door haar obsessie voor romantische lectuur, hunkert de met een goedaardige plattelandsarts getrouwde Emma naar een hartstochtelijk bestaan in de wereldstad Parijs. Maar haar behoefte aan een vurige liefde wordt niet vervuld in haar huwelijk en ook de buitenechtelijke relaties waarin zij zich stort schenken haar niet het geluk waarvan ze droomt. Tegen het decor van de verpletterende verveling op het Franse platteland tekent Flaubert met een scherp oog voor de fijnere gevoelens het leven van een vrouw die te gronde gaat aan haar illusies.

ISBN: 9789020413809 – Uitgeverij Atlas Contact – Aantal pagina’s: 347 – Roman

*****

3 van de 5 sterren – Jeroen

‘Deze klassieker op het gebied van realistische literatuur vertelt het verhaal van een eenzame vrouw die wacht op de liefde van haar leven die niet bestaat.’

*****

De persoon waar het verhaal om draait is Emma. Zij is getrouwd met Charles Bovary en woont met hem samen in een klein frans dorpje. Hun buurman Homais is de apotheker van het dorp en een vriend van Charles. De affaires van Emma Bovary, Rodolphe en Leon, zijn beide kennissen van zowel Charles als Emma Bovary en vallen als een blok voor de aantrekkelijke en eenzame Emma.
— Jeroen

*****

Uitgebreide beschrijvingen over de saaiheid van het dorp, de mensen en het provinciale leven zorgen voor weinig spanning in het boek. Hoewel dit de bedoeling is van het realisme van Flaubert en het hem ook zeker lukt, zorgt dit soms voor slaapverwekkende passages. Passages die niet aan het verhaal bijdragen, maar alleen maar de sfeer benadrukken. Een saaie, lege wereld waar weinig te beleven valt, is het noodlot van Emma Bovary. Flaubert zorgt ervoor dat deze wereld zo gedetailleerd mogelijk wordt beschreven om de lezer dit ook te laten ervaren. Het is geen positief verhaal, maar het verhaal van madame Bovary brengt wel een zeker inzicht op de gedachtegang van mensen die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt.
— Jeroen

*****

Flauberts schrijfstijl is simpel, moeizaam, maar soms ook betoverend. Het is simpel, omdat het taalgebruik niet van een al te hoog niveau is en het narratief vrij gemakkelijk te volgen is. Het is moeizaam, omdat Flaubert uitgebreid alles beschrijft. Deze uitgebreide beschrijvingen zijn soms geweldig en soms lijken zij alleen maar te dienen als opvulling. Er zijn meerdere passages die de lezer betoveren met prachtige beschrijvingen van de kleinste handelingen. Het zijn dit soort passages die de realistische schrijfstijl van Flaubert leuk maken om te lezen.
— Jeroen

‘Op een keer, toen zij met het oog op haar vertrek een la opruimde, prikte zij zich aan iets. Het was het ijzerdraad van haar bruidsboeket. De oranjebloesem zag geel van het stof, en de satijnen linten met zilverbiesjes rafelden aan de randen. Zij wierp het in het vuur. Het ontvlamde sneller dan stro. Daarna werd het net een bos rode takjes die langzaam verteerde op de kolen. Zij zag het branden. De kartonnen besjes knalden, het laton trok krom, het galon smolt weg; en de papieren bloemkronen verschrompelden, fladderden als zwarte vlinders langs de haardplaat en vlogen ten slotte de schoorsteen in. Toen zij in maart uit Tostes vertrokken, was madame Bovary zwanger.’

Lees dit boek niet wanneer je in een slecht humeur bent, want dit boek zal proberen het begrip liefde en geluk te determineren naar afkomst en omgeving. Wanneer je dit boek leest moet je ervoor zorgen dat je lekker warm en voorzien in je dikke stoel zit, zodat je de komende 3 uur jezelf kan verdiepen in de wereld van madame Bovary.

80%

20%

347 pagina’s

Al gelezen? Hoeveel sterren geef jij dit boek?

Onze gastrecensent Jeroen

Mijn naam is Jeroen van Wijk, ik ben twintig jaar oud en ik studeer Film- en Literatuurwetenschappen aan de Universiteit Leiden. Ik vind symbolisme, filosofie, wetenschap, politiek, liefde, maatschappelijk kritische stukken, ethische vraagstukken, het morele kompas van mensen en veel soortgelijke onderwerpen het meest interessant om over te lezen of om te zien. Naast literatuur hou ik ook van film, rugby, drummen en een gezellige borrel.
— Jeroen