Recensie: Heather Marshall – De Jane’s

Recensie: Heather Marshall – De Jane’s

2017. Wanneer Angela Creighton een hartverscheurende brief ontdekt in een stapel vergeten post, is ze vastbesloten om de beoogde ontvanger te vinden. Haar zoektocht voert haar terug naar de jaren ’70 en ’80, toen een groep dappere vrouwen een illegaal ondergronds abortusnetwerk runde in Toronto, alleen bekend onder de gefluisterde codenaam ‘Jane’…

1971. Als tiener werd dokter Evelyn Taylor gedwongen haar baby af te staan voor adoptie – een trauma waar ze nooit van is hersteld. Jaren later vormt dat de basis voor haar beslissing zelf onderdeel te worden van het Jane-netwerk.

1980. Als de twintigjarige Nancy Mitchell via het Jane-netwerk dokter Taylor ontmoet, is dat het begin van haar inzet voor het recht van vrouwen om zelf te kiezen wat er met hun lichaam gebeurt.

ISBN: 9789026155376 – Uitgeverij de Fontein – Aantal pagina’s: 368 – Roman

*****

De Jane’s is een ijzersterk verhaal, dat helaas nog steeds relevant is in sommige delen van de wereld.’

*****

In De Jane’s volgen we drie vrouwen, in verschillende tijdsperiodes. Evelyn Taylor is een jonge vrouw die zwanger is en voor een ongetrouwde vrouw in de jaren ’60 is dit een grote schande. Ze wordt naar een opvangtehuis gestuurd, waar ze haar baby gedwongen afstaat voor adoptie. Het trauma dat ze daaraan overhoudt, geeft haar de motivatie om vrouwen die ongewenst zwanger zijn te helpen  door middel van het ondergrondse en illegale abortusnetwerk Jane. In de jaren ’80 leren we Nancy Mitchell kennen, die per toeval terecht komt bij dokter Evelyn Taylor en zich daar als vrijwilliger aanmeldt bij het Jane-netwerk. In 2017 ontmoeten we Angela, die op een verkeerd geadresseerde brief stuit die eigenlijk voor ene Nancy Mitchell is bedoeld. Alle drie deze vrouwen dragen hun eigen verdriet en geheimen met zich mee en dit maakt dat het allemaal interessante en goed uitgewerkte personages zijn.

*****

De Jane’s is een duidelijk statement voor abortus en vrouwenrechten. Het is echter geen betoog, maar een ontroerend verhaal over drie verschillende vrouwen met allemaal hun eigen ervaringen wat betreft abortus en zwangerschap. Het verhaal biedt je een goede inkijk in het gebrek aan vrouwenrechten nog niet zo heel lang geleden en het nawoord duwt je met de neus op de feiten: in de VS zijn vrouwen deze rechten zeer recent ontnomen.

*****

Marshall weet de personages menselijk te maken, waardoor alle drie de verhaallijnen interessant zijn. Als de verhaallijnen elkaar uiteindelijk ontmoeten, is dat op een verrassende wijze. Het boek is duidelijk gebaseerd op waargebeurde feiten, maar het is op geen moment een droge geschiedenisles. Het verhaal is boeiend en zet je als lezer aan tot nadenken.

‘‘We hebben een geluidsopname waarop deze hier’ – de vrouwelijke agent gebaart naar Nancy – ‘de hele procedure uitlegt.’ ‘Ik heb met geen woord over abortus gesproken,’ zegt Nancy zacht, met haar ogen nog altijd gesloten. Ze huilt niet langer. Het blijft even stil in de kamer. ‘O nee? Ik dácht het wel!’ ‘Nee, ik heb het niet over abortus gehad.’ Nancy doet haar ogen open en recht haar rug. ‘Ik hebt gevraagd of je de behandeling ooit eerder had ondergaan. Je zei van niet. Ik heb het woord “abortus” niet gebruikt.’

De Jane’s is geen lichte lectuur, maar als je de tijd hebt, kun je dit boek in één adem uitlezen. Een vakantie is het uitgelezen moment om je mee te laten voeren naar het Canada van nog niet zo heel lang geleden.

90%

10%

368 pagina’s