Recensie: Ilse de Keyzer – Graf DK62

Recensie: Ilse de Keyzer – Graf DK62

In universiteitsstad Leuven spreekt de bekende egyptoloog Alonzo Bartolli voor een volle aula over Toetanchamon. Bijna honderd jaar na de ontdekking van zijn graf staat de kind-farao weer volop in de belangstelling: er zouden geheime ruimtes achter zijn tombe zijn. Enkele studenten krijgen de kans om die te bezoeken, maar dan gebeuren er vreemde dingen. Hebben die te maken met de vermeende vloek van de farao of berust alles op toeval?

ISBN: 9789044831207 – Uitgeverij Clavis – Aantal pagina’s: 177 – Young Adult

*****

5 van de 5 sterren – Mariska

‘Een meeslepend verhaal over een groep studenten die naar Egypte gaan met een geschiedenisles ineen.’

*****

Professor Bartoli is een bekende egyptoloog en gaat met een aantal studenten naar Egypte om naar graf DK62 te gaan. Stella is een van de gelukkige studenten die mee mag naar Egypte. Vlak voor vertrek krijgt zij echter een waarschuwing dat ze niet moet gaan. Naast Stella gaan er nog 3 medestudenten mee namelijk: Adil, Steve en Christian
— Mariska

*****

Er hangt een spannende sfeer in het boek vooral vanaf het moment dat Stella de waarschuwing krijgt om niet naar Egypte te gaan. Als in Egypte Steve overlijdt door een wespensteek slaat de sfeer van de groep wat om. Als Adil bij thuiskomt in het ziekenhuis komt te liggen met ernstige longproblemen slaat de angst toe en is het de vraag of het de vloek van de farao is of iemand anders in het spel is. Dit creëert een whodunit effect met een verrassend einde.
— Mariska

*****

Het boek is geschreven in duidelijke en makkelijke taal wat het prettig maakt om te lezen. De Egyptische trekpleisters worden erg precies verteld waardoor je goed een beeld hebt bij hoe het eruit ziet. Tot het einde van het boek heb je geen idee wie of wat de oorzaak is van de plotselinge dood van de studenten. Hierdoor is het een echte pageturner.
— Mariska

Het dorpje Karnak ligt vlak bij het centrum van Luxor en staat bekend om zijn grote tempelcomplex dat gewijd is aan Amon. Dat werd treffend geïllustreerd in de fameuze klank-en-lichtshow, waarin de machthebbers uit vervlogen tijden op hoge pylonen geprojecteerd werden terwijl dreigend aandoende stemmen en dramatische muziek je meevoeren naar het Oude Egypte. Samen met een hoop andere toeristen wachtten Stella en Steve tot het spektakel begon. Weldra stonden ze midden in het doolhof van sfinxen en zuilen waartoe eens alleen farao’s en priesters toegang hadden.

Buiten heerlijk in het zonnetje met een glaasje fris in je handen.

50%

50%