Recensie: Jeffrey Wijnberg – Het neurotisch handboek

Psychologische zelfhulpboeken prediken het geluk en hoe de mens vol zelfvertrouwen en succesvol kan zijn. Met kreten als ‘houd van jezelf’, ‘denk je sterk’ en ‘gelukkig zijn is een keuze’ wordt de mens aangesproken op zijn optimisme en persoonlijke kracht. Dat klinkt mooi en lijkt aantrekkelijk. Maar in werkelijkheid zijn er genoeg mensen die er helemaal geen behoefte aan hebben om op een roze wolk te leven. Zij houden van hun problemen en kunnen juist heimelijk genieten van de macht die zij hebben anderen de gordijnen in te jagen. Psycholoog Jeffrey Wijnberg wil met Het neurotisch handboek een lans breken voor iedereen die liever lijdt en strijdt dan zich laat bekeren door de religie van de positivo’s. Met goed doordachte twijfeltechnieken en zelfondermijnende inzichten laat hij zien, in zijn bekende provocatieve stijl, hoe het postmoderne geluksstreven de nek kan worden omgedraaid.

ISBN: 9789 055 946 167 – Scriptum – Aantal pagina’s: 132 – Zelfhulpboeken

*****

4 van de 5 sterren — Luus

scrollen

Start!

Het beste handboek op de markt voor de neuroot. Leer hoe je de beste neuroot wordt die je kan zijn: met veel gepieker, onvrede en problematisering.’

*****

In het neurotisch handboek leer je precies hoe je de beste neuroot kunt worden. De neuroot die in ons allemaal verscholen zit. Het boek is geschreven door psycholoog Jeffrey Wijnberg om tegengas te geven aan de hedendaagse maatschappelijke stroming die eist dat mensen gelukkig, positief en geestelijk bevrijd het leven door moeten gaan. Je krijgt in een aantal hoofdstukken de beste tips om je slecht te voelen. Bijvoorbeeld door te piekeren, onvrede te kweken, te problematiseren en op te gaan in dilemma’s. Een boek dat je vooral de gedachtegang en uitingen van neuroten (en jijzelf dus misschien ook) laat zien, en hoe juist niet te denken en doen als je wat lichter door het leven wil.

*****

Door de ironische manier van schrijven kan het zijn dat je af en toe om dit boek moet lachen. Het boek leest vlot en heb je waarschijnlijk snel uit.

Een goede manier om je slecht te voelen is door te piekeren. Dat kan heel gemakkelijk omdat piekeren altijd samengaat met een sluimerend en knagend gevoel van angst. En wie flink doorpiekert, kan met succes het aanwezige gevoel van angst versterken. Het ellendige gevoel begint dus met een beetje angst, de angst roept het gepieker op, en door te blijven piekeren wordt de angst flink aangejaagd. Over het gepieker zelf kan natuurlijk ook gepiekerd worden met gedachten zoals: “Waarom heb ik mezelf niet in de hand?”, “Wanneer vind ik nou eindelijk eens een beetje innerlijke rust?”. De kunst van het piekeren is dus gelegen in het vermogen om allerlei vragen op te werpen die onbeantwoord blijven, en als zij al beantwoord worden, te blijven zoeken naar nieuwe vragen.

Neem je zelfhulpboeken over het algemeen niet al te serieus, of wil je ook wel eens lachen met het onderwerp zelfhulp? Dan is dit boek voor jou. Maar ook voor de doorgewinterde zelfhulboek-lezer is dit boek leuk door zijn frisse blik. Alleen de schrijfstijl en ironie maakt dit een leuk boek.

50%

50%

132 pagina’s