Recensie: John Grisham – De jongens uit Biloxi

Biloxi, Mississippi staat al bijna honderd jaar bekend om zijn witte stranden, luxe resorts en rijke visgronden. Maar het kent ook een duister verleden. Een verhaal van corruptie en criminaliteit, van gokken en prostitutie, illegale stokerijen, drugs en moord. Met de macht in handen van een kleine groep misdadigers van wie gezegd wordt dat ze deel uitmaken van de Dixie Mafia.

Keith Rudy en Hugh Malco zijn jeugdvrienden in Biloxi in de jaren zestig. Ze spelen samen honkbal en zijn een tijdlang onafscheidelijk. Maar daar komt een einde aan. Keiths vader ontwikkelt zich tot een vermaarde aanklager die de strijd aangaat met de georganiseerde misdaad. Hughs vader is de ongekroonde koning van Biloxi’s onderwereld. Keith treedt in zijn vaders voetsporen en gaat rechten studeren. Hugh geeft de voorkeur aan het nachtleven en werkt in de clubs van zijn vader.

De Rudy’s en de Malco’s, twee families die op ramkoers liggen. Dat het tot een botsing komt, is onvermijdelijk…

ISBN: 9789400515611 – A.W. Bruna Uitgevers – Aantal pagina’s: 544 – Thriller

*****

‘Een goed uitgewerkt misdaadverhaal van de hand van Grisham, maar spanning ontbreekt.’

*****

De hoofdpersonen in deze thriller zijn Jesse Rudy en zijn zoon Keith.

Jesse Rudy is de zoon van een Kroatische immigrant. Vijf maanden na de geboorte van zijn zoon Keith gaat Jesse in 1955 een avondstudie rechten volgen. Na de afronding van zijn studie werkt Jesse allereerst als advocaat in loondienst, maar besluit daarna om een eigen praktijk te openen. Tijdens zijn werk als advocaat stelt hij zich verkiesbaar als openbaar aanklager. In eerste instantie lukt het hem niet om zijn tegenkandidaat te verslaan. Een tweede poging slaagt wel. De kiezers zien immers dat Jesse zichzelf heeft bewezen door met succes rechtszaken aan te spannen tegen verzekeringsmaatschappijen die weigeren om schadevergoeding te betalen aan de slachtoffers van orkaanschade. Jesse ontwikkelt zich als vastberaden, gedreven en doortastend crimefighter, die af wil rekenen met maffiapraktijken op de Strip van Biloxi.

Keith bewondert zijn vader al van kinds af aan en neemt hem duidelijk als voorbeeld. Hij helpt zijn vader met campagnes om te worden verkozen tot openbaar aanklager. Ook voltooit de talentvolle Keith een rechtenstudie. De fijne kneepjes van het juridische vak leert hij van zijn vader. Op een gegeven moment, waarover je meer kunt lezen in het boek, volgt hij Jesse op en dient hij als jongste procureur-generaal van de staat een speciale missie te voltooien en het recht te laten zegevieren.

*****

Het verhaal speelt zich af in Amerika tijdens de jaren ’60 en ’70; een tijd waarin veel illegale activiteiten plaatsvonden in clubs, zoals prostitutie, gokken en het schenken van alcohol. Veel van deze illegale activiteiten werden gedoogd en ook de lokale sheriff kneep een oogje toe. Er ontstonden maffiapraktijken op de Strip in Biloxi.

Kenmerkend is dat er veel actie in het verhaal van De jongens uit Biloxi zit. Hanengevechten, boksgevechten, undercoveroperaties, corrupte sheriffs, omkoping van getuigen bij rechtszaken en huurmoord, het zit allemaal in het verhaal verweven. Spectaculair en never a dull moment.

*****

De jongens uit Biloxi is uitermate goed uitgewerkt, zowel voor wat betreft het verhaal als de personages. Langzaam word je het verhaal ingetrokken, terwijl er geen overbodige details worden gegeven of saaie stukken in het verhaal zitten.

Een groot minpunt van de thriller is dat het gehalte aan spanning laag en daardoor ook ondermaats is. Het verhaal kabbelt wat voort en kenmerkt zich eerder als onderhoudend dan ijzingwekkend. Ook het einde van het verhaal, waarin Keith Rudy een crimineel (hard tegen hard) tot de doodstraf veroordeeld wil krijgen, zorgt niet voor nagelbijtende spanning.

‘Terwijl de advocaten de beslissing verwerkten, stond Keith rustig op en zei: ‘Edelachtbare, de Staat heeft een mededeling. Het zal niet nodig zijn om meneer Taylor te berechten. We zijn met hem overeengekomen dat hij op een latere datum schuld zal bekennen en zijn medewerking aan de Staat zal verlenen.’
Joshua Burch kreunde luid, alsof hij een trap in zijn onderbuik had gekregen. Miljard Cantrell draaide zich om en wees met een boze vinger naar Sam Grinder. Hun medewerkers verwerkten de klap, fluisterden druk en grabbelden naar dossiers. De gezamenlijke verdediging was opeens ontredderd en meneer Malco en meneer Noll waren zojuist weer een stukje dichter naar de gaskamer geduwd.’

Pak ’s avonds even een moment voor jezelf met een prima legal thriller zoals De jongen uit Biloxi en zet je telefoon lekker even een uurtje uit.

50%

50%