Recensie: John Wings – En nu lukt het wél

Goede voornemens stranden meestal alweer snel. De meeste mensen zijn zelfs al na twee weken weer gestopt. Dat komt omdat de manieren waarop men probeert van verkeerde gewoontes af te komen niet deugen. Ze zijn allemaal gebaseerd op straffen. Men mag iets dat men erg prettig vindt niet meer, of moet iets gaan doen waar men tegen opziet. Uit tienduizenden psychologische onderzoeken blijkt dat straffen niet werkt, maar beloning juist wel.

In dit boek leren mensen daarom hoe ze ervoor kunnen zorgen dat hun goede voornemens beloond worden. Verder proberen mensen vaak veel te grote stappen te maken als ze hun gedrag willen veranderen en ook dat werkt niet. Kleine stapjes, die goed vol te houden zijn, werken veel beter om een doel te bereiken. Een ander belangrijk element is dat men leert hoe het ‘onbewuste’ kan worden ingezet als een hulpmiddel bij het realiseren van de goede voornemens. Hierdoor gaat het veranderen gemakkelijker en wordt nieuw en gezond gedrag al snel een nieuwe en blijvende gewoonte.

ISBN: 9789493059986 – Uitgeverij Palmslag – Aantal pagina’s: 180 – Zelfhulpboek

*****

4 van de 5 sterren — Eline

‘Een mooi invulboek om je doelen te bereiken.’

*****

En nu lukt het wél geeft je een handelingsplan wanneer je wilt afvallen, meer wilt bewegen, minder stress wilt, minder alcohol wilt gebruiken en/of wilt stoppen met roken.
Per hoofdstuk lees je waarom het zo belangrijk is dat je dit doel bereikt en daarna kun je invullen wat jij gaat doen om dit doel te bereiken. Zo heb je aan het eind van dit boek voor jezelf een concreet plan hoe jij het doel gaat aanpakken.
Wat dit boek sterk maakt, is de manier waarop je leert om je onderbewuste aan te spreken en in te zetten. Ik had me nooit zo gerealiseerd dat dit zo’n belangrijke factor is in het volhouden van je goede voornemens.

*****

Ik moest persoonlijk wat wennen aan de schrijfstijl van John Wings. Ik vond de inleiding best droog en hierdoor kostte het mij moeite om door het eerste deel te komen.
Wat wel fijn is, is dat er bij elk hoofdstuk ervaringen van de schrijver zijn meegenomen. Hierdoor krijg je als lezer al snel zelfvertrouwen omdat je weet dat hij deze doelen ook heeft bereikt. Hieraan zit dan ook direct een nadeel. Je bent snel geneigd om zijn plan over te nemen en dit te gebruiken bij het schrijven van je eigen plan. Het zou wat mij betreft sterker zijn geweest als er achteraf één algemeen plan was geschreven als voorbeeld. Dit maakt dat je dan als lezer al zelf een plan hebt geschreven en het eventueel nog kan aanvullen.

‘Er zullen niet zo veel mensen zijn die nog nooit een goed voornemen hebben gemaakt. Zeker rond oud en nieuw bruist heel Nederland van de plannen en ideeën waarmee mensen iets aan hun manier van leven willen veranderen. Het goede van deze voornemens is dat mensen nadenken over hoe ze hun leven (nog) beter kunnen maken. Het gaat dan vaak over iets in hun gedrag waar ze niet tevreden over zijn. Ze willen bijvoorbeeld: Afvallen, meer bewegen, minder stress, minder alcohol drinken of stoppen met roken. Op zich zijn dit uitstekende voornemens, want het heeft heel veel voordelen als mensen er in slagen om deze zaken aan te pakken als dat nodig is.’

Dit boek is geschikt voor iedereen die een goed voornemen heeft en dit vol wil houden.

50%

50%