Recensie: Julia Donaldson & Yuval Zommer – De grote beerrups

ISBN: 9789047713555 – Uitgeverij Lemniscaat – Aantal pagina’s: 32 – Prentenboek

*****

4 van de 5 sterren — Eline

‘Een vrolijk en kleurrijk prentenboek over een bijzondere rups.’

Verhaallijn

*****

De grote beerrups begint zoals elk sprookje met de tekst: ‘Er was eens…’ Vervolgens lees je over hoe de grote beerrups langs allerlei andere rupsen kruipt, die zichzelf veel mooier vinden dan de grote beerrups. Wat ik persoonlijk jammer vind, is dat het boek is geschreven in de verleden tijd. Wat mij betreft was het verhaal sterker overgekomen als het boek was geschreven in tegenwoordige tijd.
De rupsen waarover je leest in De grote beerrups kun je in het echte leven ook tegenkomen. Dit vind ik een sterke eigenschap van dit boek. Het is waarheidsgetrouw en in het extra vlinderfeitjesboekje achterin het boek zie je foto’s van zowel de rupsen en vlinders uit het boek, als van rupsen en vlinders die niet in het boek voorkomen maar die je wel kunt tegenkomen in je tuin.

Illustraties

*****

De illustraties in De grote beerrups zijn steeds over de gehele spread gemaakt en hierdoor is er veel ruimte voor kleinere details. De rupsen zijn waarheidsgetrouw geïllustreerd en daardoor te herkennen uit het dagelijks leven. Leuk detail is dat de rupsen grappige gezichtsuitdrukkingen hebben. In het boek zijn ook veel andere insecten te vinden die je in je tuin kunt tegenkomen.

Stukje uit het boek

‘Er was eens een grote beerrups. Ze woonde in een tuin en knabbelde graag aan paardenbloemblaadjes. Maar op een dag trok de tuinman alle paardenbloemen uit de aarde. De grote beerrups moest op zoek naar nieuwe. Ze was nog niet ver gekropen, toen ze iemand hoorde zingen. Op en blad van een plataan zat een rups met lange gele en oranje haren. Dit was haar lied: ‘Kijk naar mij! Kijk naar mij! Ik ben kleuriger en feller dan jij. Met mijn haren van goud waar iedereen van houdt, loopt niemand mij zomaar voorbij.”

De grote beerrups is geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf vier jaar.

meisje-of-jongen-1

50%