Recensie: Juul Steyn – Denken als een vis

Denken als een vis is een handboek voor iedereen die meer en grotere vissen wil vangen. Juul Steyn maakt je wegwijs in de fascinerende onderwaterwereld van Nederland en België en leert je denken als de zes grote roofvissen die daar leven: baars, snoekbaars, snoek, roofblei, zeebaars en meerval.
Na de biologieles leer je welke technieken en materialen je nodig hebt om deze rovers te vangen. De auteur put hierbij uit zijn jarenlange ervaring als visgids en journalist, maar leert ook van andere experts die hun kennis delen in een unieke reeks masterclasses. Hier komen ook de nieuwste vistechnieken uitgebreid aan bod, wat meer ervaren sportvissers de nodige verdieping aan hun hobby geeft. Tegelijkertijd is het boek zo geschreven dat ook de beginnende roofvisser er goed mee uit de voeten kan.
Steyn geeft niet alleen praktische informatie, maar bekijkt de hengelsport ook vanuit een breder perspectief. Hij duikt in de geschiedenis van de vissende mens – een boeiende tocht die honderdduizend jaar geleden begon – en blikt vooruit op de toekomst. Interviews met onder meer een huisarts, psycholoog en een bioloog geven inzage in het maatschappelijke belang van een van de grootste vrijetijdsbestedingen van de Lage Landen.

ISBN: 9789083054117 – Uitgeverij Pluim – Aantal pagina’s: 319 – Informatief/non-fictie

*****

3 van de 5 sterren — Antoine

‘Een handzaam handboek voor de ‘basics’ van het roofvissen, maar niets nieuws onder de zon.’

*****

In Denken als een vis word je meegenomen naar de basics van het roofvissen. Dus wat je nodig hebt voor het vissen op de zes meest voorkomende roofvissen in Nederland, de wijze waarop je dat doet, waar je dat doet, waarmee je dat doet, hier en daar aangevuld met de ‘do’s and don’ts’. Over vissen op witvis, ook een belangrijke tak van de hengelsport, wordt met geen enkel woord gerept.
Denken als een vis is een praktisch boek. Maar daar houdt het dan ook mee op. Tegenwoordig staat er al veel informatie over het sportvissen op roofvis op het internet. Zo staan op YouTube, niet overdreven, duizenden clips met ‘tips and tricks’ voor het roofvissen, meestal van ‘visvloggers’ die hun kennis graag delen en hun ‘visvangkunsten’ graag aan het publiek laten zien. Voor de beginnende roofvisser zal gelden dat het lezen van dit boek een goed startpunt kan zijn, maar ook daarbij geldt dat hij (of zij!) de informatie uit het boek grotendeels ook ergens anders kan vinden. Zelf heb ik in Denken als een vis niet zoveel nieuws kunnen ontdekken.
Andere kritiekpunten zijn er ook. Hier en daar ontbreekt de nuance. Roofvissen zoals baars en snoek kunnen namelijk ook prima met een vliegvishengel worden gevangen. Dat staat niet vermeld. Hengels en werpmolens van low budget-supermarkten en warenhuizen worden negatief weggezet. Ook hier geldt een nuance; met elke hengel kun je een vis vangen, ook met een hengel van Action. Het tweede kritiekpunt is dat opvallend vaak reclame wordt gemaakt voor kunstaas en hengelsportmaterialen van enkele duurdere hengelsportmerken. En dat in combinatie met de veelvuldige aansporing van de auteur om geen goedkope materialen te gebruiken. Het effect is beïnvloeding van de lezer; hierdoor lijkt het er tevens op dat op de achtergrond commerciële belangen meespelen.

*****

De schrijfstijl van Steyn is tamelijk aansprekend, informatief en to the point. Hier en daar wordt populair taalgebruik gebezigd en hier en daar wordt spreektaal gebruikt. Dat zal weliswaar een jonger lezerspubliek aanspreken, maar het zal een serieuzere lezer al snel irriteren.

Dan nog een kort woord over de foto’s en illustraties. Het merendeel van de foto’s zijn portretfoto’s waarop sportvissers zijn afgebeeld met hun vangsten. Deze foto’s laten mensen zien die in hun element zijn en dat appelleert aan het gevoel van de lezer. De foto’s ondersteunen de inhoud van de tekst, vooral waarin Steyn weergeeft wat sportvissen voor hem betekent, namelijk een prettige bezigheid waarin hij vooral zichzelf kan zijn. Tevens is een pluspunt dat Steyn het boek persoonlijk heeft gemaakt door ook foto’s van zichzelf en van zijn gezin op te nemen. Kritiek is er ook: opvallend vaak worden foto’s gebruikt waarop telkens dezelfde – niet nader bij naam te noemen – ‘visvloggers’ staan. Alsof zij de enige roofvissers van naam op deze aardbol zouden zijn. Niet dus. Welke gedachte daar achter zit, en welk nut dat heeft, ontgaat mij geheel.
Als laatste nog de illustraties. De illustraties van de meest belangrijke knopen zijn van voldoende kwaliteit. Datzelfde geldt voor de illustraties van de meest voorkomende roofvissen in Nederland, die redelijk natuurgetrouw zijn weergegeven.

‘Ook voor de snoek is de shad met schoepstaart een betrouwbare keuze. Het mag dan allemaal wel een stuk groter dan voor snoekbaars. Je vist nu niet op de bodem maar erboven, zodat je er zeker van bent niet onder de snoek door te vissen. Kleiner dan 15 cm ga ik nooit, tenzij ze heel gericht op klein speldaas jagen. De bovengrens ligt rond de 25 cm, vooral omdat groter aas niet meer prettig werpt.’

Denken als een vis is vooral geschikt voor beginnende sportvissers, zonder voorkennis, in de leeftijdscategorie tussen 18 en 40 jaar.

16%

84%