Recensie: Karen Swan – De Schotse ontdekking

Alex Hyde is succesvol businesscoach, met een indrukwekkende lijst van cliënten en altijd te weinig tijd. Toch kan ze niet weigeren als ze het aanbod krijgt naar het prachtige eiland Islay te komen om daar de CEO van een vooraanstaande whiskystokerij in het gareel te krijgen.

Maar daar zit Lochlan Farquhar helemaal niet op te wachten. Hij is een rebel, bovendien de erfgenaam van het familiebedrijf en is niet gewend om ‘nee’ te horen. In het winterse, ruige landschap moet Alex zich staande zien te houden, terwijl ze zich ondertussen ook ongewild aangetrokken voelt tot de weerbarstige Lochlan. En dan doet Alex een schokkende ontdekking, die haar voor een bijna onmogelijke keuze stelt…

ISBN: 9789401618656 – Xander Uitgevers – Aantal pagina’s: 416 – Roman

*****

‘Opnieuw een romantisch en verrassend verhaal op een prachtige locatie.’

*****

Alex Hyde is een businesscoach met een geweldige staat van dienst en een vreselijke jeugd. Ze komt op Islay om de losgeslagen CEO Lochlan Farquhar weer op het rechte pad te krijgen. Lochlan – Lochie voor vrienden – heeft echter ook geen fantastische jeugd gehad en heeft zo zijn redenen voor zijn gedrag. De personages in Swans boeken hebben altijd een diepere laag, die pas wordt onthuld naarmate het verhaal vordert. Hierdoor wordt je als lezer steeds verrast en is je eerste indruk van de personages nooit de juiste.

*****

Zoals het een goed Karen Swan-boek betaamt, broeit een geheim onder het oppervlak, dat stukje bij beetje onthuld wordt. Hierdoor zit er altijd een onverwachte wending in het verhaal en dat maakt de boeken iets minder voorspelbaar dan de standaard chicklits. Swan weet de verhaallijn uit het heden altijd ineen te vlechten met een op het oog losstaande gebeurtenis uit het verleden, waardoor het verhaal meer diepgang krijgt.

*****

Karen Swan is een meester in het beschrijven van de personages en omgeving. Je waant je op een winderig, Schots eiland en je kunt de whisky van de distilleerderij bijna ruiken dankzij de sprekende beschrijvingen. Ik lees de boeken van Swan daarom het liefst in de Nederlandse vertaling omdat ik  de beschrijvingen dan helemaal begrijp.

‘‘Nee. Het is geen vergissing.’ Zijn ogen maakten contact in een zeldzaam moment van eerlijkheid tussen hen. Geen spelletjes of powerplay. Ze voelden het allebei, ze wilden het allebei, hun verlangen opborrelend tot een kookpunt. ‘Dit is verdomme het enige wat nog klopt.’ Ze schudde haar hoofd en schoof hem met haar hand van zich af, creëerde ruimte tussen hun zojuist nog innig verstrengelde lichamen. De woorden kwamen weer opborrelen uit haar diepste binnenste. Nee. Het kon niet. ‘Dit is een vergissing,’ herhaalde ze met trillende stem. ‘Het is nooit gebeurd. Hoor je me? Het is niet gebeurd.’’

De Schotse ontdekking is het perfecte boek voor een regenachtige middag. Een goed glas Schotse whisky erbij en het is alsof je op Islay zit.

80%

20%