Recensie: Kiki van Dijk – Vlieland

Recensie: Kiki van Dijk – Vlieland

Charlie is reisblogger, maar zoekt het dit jaar noodgedwongen dichter bij huis. Als ze wordt uitgenodigd voor een paar nachten op een glamping op Vlieland, grijpt ze haar kans. Het eiland trekt de laatste jaren veel hippe toeristen, dankzij de luxe restaurants, exclusieve winkeltjes en prachtige natuur. Op het eiland aangekomen wil ze Sytze interviewen, de eigenaar van een nieuwe bierbrouwerij. Hij is echter bot en ongeïnteresseerd, en Charlie krijgt vreemde reacties als ze wat mensen naar hem vraagt. Dan wordt het bebloede lichaam van een meisje gevonden. Sytze wordt onmiddellijk verdacht en als er nog een meisje verdwijnt weet iedereen het zeker: hij is de dader. Door de zomerstorm wordt Charlie gedwongen om op het eiland te blijven en ze besluit zelf op onderzoek uit te gaan, met gevaar voor eigen leven…

ISBN: 9789401613996 – Xander Uitgevers – Aantal pagina’s: 282 – Thriller

*****

‘Een vermakelijke thriller zonder écht veel spanning.’

*****

Charlie is drieënveertig en verdient haar geld met reizen en hierover op haar Instagram posten. Ze is getrouwd met Jean, al loopt dit huwelijk niet helemaal op rolletjes. Als Charlie een weekje op Vlieland verblijft, komt ze een heel aantal eilandbewoners tegen, waaronder cafébaas Willem, bierbrouwer Sytze, schipper Bert en kunstenares Emmie. Al deze personages blijven wat oppervlakkig. De mannen zijn allemaal creeps, Charlie heeft constant ruzie met haar man omdat ze onenigheid hebben over de inhoud van Charlies Instagram-posts en dan is er ook nog de ongewenste kinderloosheid waar Charlie nog steeds mee worstelt.
Tegelijk met Charlie zijn Jolijn en haar beste vriendin Noortje ook op het eiland. De proloog wordt vanuit hun oogpunt geschreven, maar daarna zijn ze compleet uit het verhaal verdwenen. Beetje gekke start van het boek. Vooral omdat ze een nauwe band hebben met het eerste slachtoffer.

*****

Ondanks dat het een thriller betreft, was het verhaal voor mij nergens echt bloedstollend. Er wordt een meisje vermoord en een ander meisje raakt vermist, dit brengt uiteraard spanning met zich mee. Maar het is al vrij snel duidelijk wie er achter de moord en ontvoering zit en het ligt er té dik bovenop dat alle mannen die Charlie creepsvindt, niks te maken hebben met de hele situatie. Jammer dat de uitkomst zo voorspelbaar is, want het verhaal heeft potentie om echt bloedstollend te zijn.

*****

Vlieland leest lekker weg, net als de andere boeken van Kiki van Dijk. Ondanks het lichtelijke gebrek aan spanning, blijf je toch doorlezen. Persoonlijk vind ik de thrillers van bijvoorbeeld Tess Gerritsen of Jo Nesbø qua schrijfstijl en verhaallijn veel sterker, maar de boeken van Kiki van Dijk zijn heerlijk om tussendoor te lezen.

”Charlie? Ben je daar?’ ‘Emmie?’ Ze haalde de haak van de deur en keek recht in het oververhitte gezicht van haar nieuwe vriendin. Zweetdruppels stonden op haar voorhoofd. ‘Het is… Zo erg… Het is…’ ‘Kalm maar,’ zei Charlie terwijl ze Emmie over haar arm aaide. ‘Vertel het maar rustig.’ ‘LiSL…’ stamelde Emmie. ‘Het is LiSL.’ ‘Wat is er met haar aan de hand?’ Emmies ogen werden roder. ‘Ze is vannacht verdwenen. Niemand kan haar vinden.’

Je bent op vakantie op een van de Waddeneilanden en je zit op een zwoele zomeravond op het terras van een strandtent. Pak Vlieland erbij en zorg dat je na het lezen niet in je eentje terug naar het hotel of de camping hoeft.

80%

20%

282 pagina’s