Recensie: Klaartje van Setten – Het geheim van Victoria

Josefien runt in de Zwitserse bergen een chalet voor de superrijken. Het prachtige huis is haar nagelaten door gravin Victoria, de tante van haar ex Jean. Samen met haar twee kinderen probeert Josefien een bestaan op te bouwen. Financieel valt dat niet mee, ook omdat ze een extra lening heeft afgesloten voor Jean, die ze moeilijk iets kan weigeren en van wie ze nog steeds houdt. Vol goede moed begint ze aan haar tweede winterseizoen, maar al vanaf de start gaat het mis: een maand voordat de eerste gasten arriveren crasht haar laptop en is ze al haar boekingsgegevens kwijt. Vanaf dan lijkt de ene ramp zich op de andere te stapelen. Om het chalet voor de ondergang te behoeden, neemt ze steeds meer risico’s en zet ze zelfs haar relatie met dierenarts Kurt op het spel.

Dan ontmoet ze Jules, een rijke zakenman en rokkenjager die in Zwitserland op zoek is naar bepaalde jeugdherinneringen. De charmes van deze man zijn onweerstaanbaar. Als ze hem beter leert kennen, komt ze erachter dat hij gravin Victoria heeft gekend. Die blijkt een groot geheim te hebben gehad dat alles kan veranderen. Kan Josefien dit geheim van Victoria bewaren? En wil ze dat eigenlijk wel?

ISBN: 9789022586464 – Uitgeverij Boekerij – Aantal pagina’s: 317 – Roman

*****

3 van de 5 sterren – Kaylee

Het geheim van Victoria komt zeer moeizaam op gang maar kent toch een verrassend einde.’

*****

Josefien runt een luxe chalet in de bergen dat ze verhuurt aan de rijken. Ze woont daar samen met haar twee kinderen en hond. Haar ex-man Jean spreekt en ziet ze nauwelijks, want hij woont in het buitenland. Josefien heeft een latrelatie met Kurt, maar hun relatie komt niet echt van de grond.
Tijdens het runnen van haar chalet en het ontvangen van de gasten maakt Josefien van alles mee. Ze moet zich in allerlei bochten wringen om aan alle wensen van haar klanten te kunnen voldoen, wat soms voor hilarische situaties zorgt. Wanneer ze per toeval Jules ontmoet staat haar wereld ineens op zijn kop.

Jules is een enorme rokkenjager en ziet het leven als een enorme uitdaging. Hij is in therapie om zijn verleden en jeugd te verwerken. Zijn leven kent veel eenzaamheid en hierdoor zoekt Jules toevlucht in zijn werk en vrouwen, veel vrouwen. Wanneer hij van zijn therapeut de opdracht krijgt om naar zijn roots terug te gaan, zorgt dit voor een verrassende wending waarbij Josefien een grote rol speelt.

*****

Het verhaal speelt zich af in een Zwitsers skigebied. Je krijgt een inkijkje in het leven van Josefien over het runnen van een chalet. Haar gasten vragen soms het onmogelijke en Josefien probeert dit allemaal te regelen. Dit zorgt soms voor lachwekkende situaties waarbij ik soms wel moest grinniken. Leuk hierbij vind ik dat de gebeurtenissen deels gebaseerd zijn op de eigen ervaringen van de schrijfster.
Het verhaal kent geen bepaalde sfeer, het is vooral oppervlakkig en er wordt in een razend tempo door situaties heen gegaan. Wat meer diepgang had ik absoluut gewaardeerd.

*****

Het geheim van Victoria komt maar moeizaam op gang. Ik had echt moeite om in het verhaal te komen en op ruim twee derde vroeg ik me af of er nog iets ging gebeuren… Daarnaast volg je twee verhaallijnen, namelijk die van Josefien en Jules. Dat van Jules blijft wat vaag en als lezer weet je niet zo goed wat er speelt. Wanneer de verhaallijnen samen komen kent het boek alsnog een verrassende wending die ik totaal niet verwacht had.

‘Dit kon niet waar zijn. De blacklist. Chalet La Comtesse stond op de zwarte lijst van de nummer één van de reisagenten: Smaragd Dreams. Opgeslokt als een dikke vieze vlieg in hun fameuze world wide web. Ik keek naar mijn handen naast mijn lege bord en zei: ‘Het spijt me heel erg van alles, Frida, van wat er vorig jaar gebeurd is, met de labrador.’ Ik sloeg mijn pijnlijke ogen weer op en keek in de frisse lentegroene van haar. ‘Ik had gehoopt dat ik het goed had gemaakt met deze laatste boeking van de familie Singh.’ Ik zuchtte: ‘Ik beloof je dat ik de graaf en de Marokkaanse prinses dit jaar een fantastische vakantie zal bezorgen.’

Het kan nu even niet, maar dit boek is perfect om te lezen tijdens je wintersportvakantie. Zoek een plaatsje in de zon met een warme chocolademelk en een grote toef slagroom. Zorg ervoor dat je uitkijk hebt op de piste, zodat je lezen af kunt wisselen met kijken naar alle mensen die de berg afdalen.

75%

25%

317 pagina’s