Recensie: Mats Billmark en Susan Billmark – Leva

In Leva laten Mats en Susan Billmark zien hoe je stress en spanning in je dagelijkse leven kunt overwinnen door een bewust leven in het nu te leiden. Dat is de sleutel tot een rustiger, vrolijker en harmonieuzer bestaan. Jarenlang worstelden de auteurs zelf met stress en spanning. Vandaar dat ze in dit openhartige boek, dat herkenbaar is voor velen, precies de vinger op de zere plek weten te leggen.
De hoofdstukken in ‘LEVA’ zijn kort en praktisch en gaan over onder andere angst, slaap, tijd en stress met kinderen. Ze zijn geïllustreerd met persoonlijke ervaringen en eindigen met een inspirerende quote. Toegankelijk geschreven en levenswijsheid voor iedereen!

ISBN: 9789021566931– Uitgeverij Kosmos – Aantal pagina’s: 156 – Informatief

*****

5 van de 5 sterren — Marjolein

‘Alle tips en inzichten die er zijn over stress bij elkaar gezet – een handig naslagwerk voor degene die de weg kwijt raakt of dreigt te raken.’

*****

Tijdens het lezen van dit boek werd ik ontzettend heen en weer geslingerd. Veel herkenning: de meeste tips en onderwerpen zijn inmiddels algemeen bekend. Dat het gepresenteerd wordt als nieuw en als ‘de sleutel tot een rustiger leven’ irriteerde mij. Toch bleef het boekje trekken. De opzet van korte hoofdstukjes en uiterst simpele, makkelijk toe te passen tips in combinatie met de prettige toon maakt dat je niet alleen de tips leest, maar ze ook begrijpt en daadwerkelijk gaat integreren. Om de metafoor van de sleutel door te trekken: het opent inderdaad de deur naar een andere weg, als je dat wilt en nodig hebt. Het pad dat zich dan ontvouwt leg je echter zelf aan en bewandel je dus ook zelf. Dat betekent dat je dit boekje op een plek legt waar je makkelijk bij kunt en regelmatig oppakt als naslagwerk. De fijne vormgeving en prettige schrijfstijl is dan een extra mooi randje: het boekje wordt een vriend.
— Marjolein

*****

Via korte hoofdstukjes en simpele praktische tips worden alle belangrijke onderwerpen rondom stress behandeld. Er zijn veel verwijzingen naar wetenschap, boeken, cultuur en natuur. De schrijvers gebruiken een toegankelijke, ondersteunende toon en laten veel van hun eigen ervaringen zien. Dat werkt uitnodigend en dat is fijn als de onderwerpen je raken en dichterbij komen.
— Marjolein

‘Door te hopen neem je risico op wanhoop en door te proberen neem je risico om te mislukken. Maar je moet risico’s nemen, aangezien het grootste risico in het leven is om geen enkel risico te nemen. Wie geen enkel risico neemt doet niets, heeft niets, is niets en wordt niets. Hij vermijdt misschien lijden en verdriet, maar hij kan domweg niets leren en voelen en veranderen en zich ontwikkelen en liefhebben en leven. Hij is een slaaf, vastgeketend aan zijn gevoel van veiligheid. Hij heeft zijn vrijheid verspeeld. Alleen de mens die risico’s neemt is werkelijk vrij. Probeer het zelf en kijk wat er gebeurt.’

Voor degenen die al regelmatig cursussen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling hebben gevolgd, zal het boek niet bijster vernieuwend zijn. Het is wél een feest van herkenning, met veel mooie verwijzingen om verder te kijken. Voor degenen die nog weinig kennis rondom stress en oplossingen voor een relaxter leven hebben is het een geweldig handboek – een praktisch startpunt.
— Marjolein

50%

50%