Recensie: Matthew Weiner – Heather, volmaakt

Mark en Karen Breakstone wonen samen met hun dochter Heather in een prachtig appartement in New York. Het lijkt een perfect gezin en het ontbreekt hen aan niets.
Bobby Klasky, een ex-gevangene, heeft zijn zaakjes beduidend minder goed op orde. Hij grijpt dan ook zijn kans wanneer hij aan het werk kan als aannemer in het appartementencomplex waar ook de Breakstones wonen. Wanneer Mark opmerkt hoe Bobby zijn dochter in de gaten houdt, leert hij hoe ver hij bereid is te gaan voor zijn familie.

ISBN: 9789023472391 – Uitgeverij De Bezige Bij – Aantal pagina’s: 160 – Roman

*****

3 van de 5 sterren – Annechien

‘Als de nood aan de man komt merkt Mark pas echt hoever hij kan gaan voor zijn familie.’

*****

Het verhaal wordt verteld vanuit meerdere perspectieven. Mark Breakstone, het vaderfiguur die tegen alle verwachtingen in rijk is geworden in de financiële sector. Mark is altijd op de achtergrond en loopt tegen de standaard dingen op als getrouwde huisvader. Zo komt hij er achter dat het lastig is om je met de opvoeding van je dochter te bemoeien als je zelf altijd aan het werk bent en merkt hij steeds meer dat hij de interesse in zijn vrouw begint te verliezen. Ondanks dat beseft hij nog niet hoever hij voor zijn familie zal gaan als de nood aan de man komt. Karen Breakstone is de vrouw van Mark, maar ondanks haar knappe verschijning ligt ook Karen niet goed in haar vriendengroep. Een typische huismoeder die het heel goed kan vinden met haar dochtertje, maar naarmate haar dochter ouder begint te worden en in de puberteit beland verandert dat totaal. Heather Breakstone is de knappe dochter van Mark en Karen. Ze is zo eerlijk en oprecht dat ze bijna te lief is voor de verschrikkingen die er in de wereld spelen. Ondertussen is Heather uitgegroeid tot een bloedmooie 14-jarige. Iemand waarvoor de ex-gevangene Bobby Klasky direct moordachtig verlangen voelt.
De personages zijn allemaal goed uitgewerkt en zijn zo realistisch dat dit maar zó een waargebeurd verhaal had kunnen zijn.
— Annechien

*****

De Breakstones lijken voor de buitenwereld een perfect gezin, maar doordat je steeds vanuit een ander perspectief leest blijkt het verre van een perfect gezin te zijn. Mark, Karen en Heather lopen allen tegen problemen aan, problemen die in elk alledaags gezin ook te vinden zijn. De keuzes die Mark maakt zijn op sommige momenten best wel impulsief en kan ik ook niet begrijpen, maar ik weet natuurlijk ook niet hoe ik zou reageren als ik erachter kom dat een ex-gevangene mijn dochter in de gaten aan het houden is. Misschien had ik dezelfde keuzes ook wel gemaakt, maar toch zijn de acties van Mark soms best wel overdreven.
— Annechien

*****

Het boek is nou niet bepaald geschreven in een schrijfstijl die ik fijn vind om te lezen, want het kwam nogal afstandelijk over en daarom kwam ik best moeilijk door het boek heen. Het boek is namelijk zo geschreven dat het zo is alsof iemand anders mij vertelt wie de Breakstones zijn en wat hun verhaal is. Ik had echt constant het idee dat er iemand naast me zat die me het verhaal vertelde. Ik heb daarom nooit het idee gehad dat ik bij de Breakstones was en werd dus niet echt in het verhaal gezogen. Iets wat best zonde is, want het is een erg mooie verhaallijn.
— Annechien

‘Die nacht in zijn hotelkamer lag Bobby stijf als een plank op bed, starend naar haar gezicht op zijn telefoon, en omdat hun ogen elkaar nu hadden getroffen en ze bij iedereen zo geliefd was, wist hij dat ze zijn hostie en wijn zo zijn. Hij vroeg zich af in wat voor wit licht hij zou veranderen als hij haar op nog veel meer manieren zou nemen na haar eerst langzaam te hebben gewurgd. Heather zou helemaal van Bobby zijn en ze zouden één worden in zijn binnenste en hij kon het begin en het einde zijn van alles.’

Dit boek is uitermate geschikt voor een lang weekend met een goed glas witte wijn terwijl de bewolking buiten langs je heen trekt.

55%

45%