Recensie: Michelle Marly – De Diva

Recensie: Michelle Marly – De Diva

Maria Callas is de grootste operazangeres van haar tijd. Met haar unieke klank, een stembereik van drie octaven en haar acteerkwaliteiten brengt de betoverende sopraan iedereen in vervoering. De roem heeft echter een schaduwzijde. Het slopende bestaan vergt veel van Maria’s stem en er blijft te weinig ruimte over voor de vrouw achter de mythe. Dan ontmoet ze de Griekse reder en miljonair Aristoteles Onassis en beleeft met hem in de roemruchte jetset van de jaren zestig de tijd van haar leven. Totdat Onassis een andere icoon uit die tijd ontmoet: Jackie Kennedy…

ISBN: 9789493095540 – Uitgeverij Brandt – Aantal pagina’s: 364 – Roman

*****

4 van de 5 sterren – Isolde

‘De operadiva Maria Callas leidde een fascinerend leven, dit boek geeft een inkijkje in een van de meest turbulente periodes.’

*****

De absolute hoofdrol van De diva is uiteraard weggelegd voor Maria Callas. Het boek beschrijft een periode van zo’n twaalf jaar van haar leven, van 1957 tot en met 1969, en gaat vooral over haar relatie met de Griekse reder en miljonair Aristoteles Onassis. Vanaf de eerste keer dat Onassis Callas ontmoet, is hij in haar geïnteresseerd en maakt haar het hof. Als iemand vasthoudend is, is het Onassis wel.
Callas is echter getrouwd met Giovanni Battista Meneghini, die veel ouder is, maar verbreekt uiteindelijk haar relatie met Meneghini. Meneghini lijkt vooral gericht te zijn op het geld dat Callas verdient, veel liefde is er niet tussen de twee. Callas valt als een blok voor de charmante Onassis die wél persoonlijke interesse voor Callas heeft. Hun Griekse afkomst bindt de twee. Onassis gaat ook scheiden van zijn vrouw, de moeder van zijn kinderen, om een relatie met Callas te beginnen. Van een huwelijk tussen de twee komt het nooit. Eind jaren ’60 krijgt Onassis interesse in Jackie Kennedy en dat lijkt het einde van de relatie met Callas te zijn.
In De diva zien we twee kanten van Maria Callas. Enerzijds is de ze diva, de wereldberoemde operazangeres die zich ook als diva gedraagt en ervan uit gaat dat iedereen zich naar haar schikt.
Anderzijds is ze een eenzame en bescheiden vrouw die op zoek is naar liefde en geborgenheid, die onzeker is en niet in staat is afstand te doen van Onassis.

*****

De diva speelt zich af in de jaren ’60, in de operawereld en in de internationale jetset. Onassis smijt met geld en is gewend zijn zin te krijgen. Bijzonder is dat je op internet veel foto’s kunt vinden, waarin je het boek herkent. Ergens halverwege beschrijft Marly een foto waarop Callas letterlijk klem zit tussen Onassis en Meneghini, maar ook andere situaties uit De diva kan je gevisualiseerd terugvinden via Google. Dat is heel intrigerend en voegt echt iets toe aan het boek.

*****

Michelle Marly schrijft prettig. Het boek leest alsof je zelf deelneemt aan het verhaal. De diva is een roman, fictie gebaseerd op waargebeurde feiten. Maar, voor zover ik dat oppervlakkig kan beoordelen, heeft Marly de feiten geen geweld aan gedaan. Ze heeft ze soms wel naar eigen inzicht geïnterpreteerd, wat ze ook verantwoordt aan het einde van het boek.
De diva leest snel en makkelijk, vooral omdat Callas een persoon is die tot de verbeelding spreekt.

‘Ze streek met de hand over haar gezicht. De stilte maakte haar gek. De nachtelijke stilte leek haar te willen zeggen dat ze deze vreselijke dag eindelijk achter zich moest laten en moest gaan slapen. Maar ze was bang voor de gedachten die kwamen spoken als ze het licht uitdeed, de nachtmerries. Het enige middel daartegen waren haar tabletten. Een paar slaaptabletten, dat zou vast helpen.’

Waan je onderdeel van de internationale jetset in de jaren ’60 en visualiseer jezelf op een luxe jacht ergens op de Middellandse Zee tussen Griekenland en Turkije. Je ligt op een bedje bij het zwembad en een ober verwent je met frisse tintelende champagne en versbereide mezze.

50%

50%

336 pagina’s