Recensie: Pamela Paul en Maria Russo – Zo maak je een lezer

Weet je nog toen je voor het eerst met Alexander en Oom Trotter op stap ging? Of hoe je ooit uren slaap verloor om het geheim van de Steen der Wijzen te ontrafelen? Zo maak je een lezer toont met helder advies en kennis van zaken hoe je dergelijk leesplezier met de paplepel kan meegeven.

Tegenwoordig worden we overrompeld met berichten over het belang van lezen. En met reden: de voordelen van lezen voor de ontwikkeling van een kind zijn gigantisch. Maar tegelijkertijd tonen de nieuwsberichten dat er werk aan de winkel is als het op het verspreiden van die leesmicrobe aankomt. En voor dat werk is alle hulp welkom. Vandaar dit boek.

ISBN: 9789464012347 – Pelckmans Uitgevers – Aantal pagina’s: 128 – Informatief

*****

3 van de 5 sterren — Ies

‘Een mooi naslagwerk boordevol tips om je kind aan het lezen te krijgen.’

*****

In Zo maak je een lezer wordt een groot aantal tips gegeven om je kinderen mee te nemen in de wondere wereld van boeken. Het boek is verdeeld in verschillende hoofdstukken die zich richten op één specifieke leeftijdscategorie: baby, peuter, beginnende lezer, zelfstandige lezer en tienerlezer. In elk hoofdstuk wordt iets verteld over het leesniveau en de interesses die bij deze leeftijd passen. Verder worden er tips gegeven voor boeken die geschikt zijn voor deze leeftijd en welke boeken je juist moet vermijden. De tips liggen soms nogal voor de hand en de boekenlijst die aan het einde van elk hoofdstuk is toegevoegd is vrij summier. Wel staat er steeds een verwijzing naar de website www.boekenzoeker.be, maar als lezer heb ik liever meteen de aanbevelingen bij de hand en wil ik niet ook nog op een site moeten zoeken.

*****

Van origine is dit een Amerikaans boek, waardoor er veel verwijzingen naar Amerikaanse schrijvers en Engelstalige boeken instaan. De Nederlandse vertaler heeft zijn best gedaan om ook wat Nederlandstalige titels toe te voegen, maar dit blijft summier. Het boek is opgedeeld in veel kleine kopjes waardoor het prettig lezen is. Het is makkelijk om later iets terug te zoeken, doordat elk kopje een titel heeft en het boek – zoals eerder gezegd – op leeftijdscategorieën is ingedeeld.

‘Thuis lezen moet draaien om nieuwsgierigheid, verkennen en ontdekken. Het is natuurlijk prima om je kind te ondersteunen wanneer het op school de technische kant van het lezen onder de knie probeert te krijgen, maar je voornaamste taak is fundamenteler: je kind leesplezier laten ervaren. Laat de lesjes dus maar in de klas, en zie het niet als jouw verantwoordelijkheid om je kind naar bepaalde doelen te stuwen. Je kind graag leren lezen, dat is jouw rol.’

Zo maak je een lezer is interessant voor ouders die hun kind aan het lezen willen krijgen, maar ook grootouders, opvangouders, medewerkers van een kinderdagverblijf en leerkrachten kunnen tips uit dit boek halen.

50%

50%

128 pagina’s