Recensie: Pere Cervantes – Op zoek naar mijn vader

Barcelona, 1945. De twaalfjarige Nil Roig brengt zijn dagen door met het op zijn fiets vervoeren van filmspoelen van de ene naar de andere bioscoop. Zijn droom is ooit zelf filmoperateur te worden.
Op de dag dat hij dertien jaar wordt, is hij in het trappenhuis bij zijn woning getuige van een moord. Nadat de moordenaar heeft gedreigd hem ook te doden als hij zijn mond voorbijpraat, geeft het stervende slachtoffer Nil een mysterieus en naar later blijkt uiterst zeldzaam verzamelplaatje met de foto van een vooroorlogse filmacteur. Hij fluistert de jongen een naam toe: David. Dat is ook de naam van Nils vader, die verdween op de dag dat Barcelona bezet werd door de regering van Franco.
Nil gaat op zoek naar de waarheid achter zijn vaders verdwijning en achter het mysterieuze filmplaatje. Een zoektocht waarvoor hij een hoge prijs zal moeten betalen.

ISBN: 9789400513563 – A.W. Bruna Uitgevers – Aantal pagina’s: 480 – Roman

*****

‘Boeiende en zeer indringende historische roman ten tijde van het regime van Franco.’

*****

De hoofdpersoon in deze roman is Nil Roig, de zoon van David en zijn vrouw Soledad. De laatste jaren wordt Nil opgevoed door zijn moeder Soledad en met haar heeft hij een sterke band. Zijn vader David heeft in 1939, ten tijde van het begin van de Burgeroorlog, het huis verlaten om zich aan te sluiten bij een antifranquistische verzetsgroep. Tijdens die Burgeroorlog is Nil gehandicapt geraakt; hij is een arm verloren, hetgeen hij maar matig kan accepteren. Nil hoopt nog altijd dat hij zijn vader terugziet.

Om wat extra geld in het laatje te brengen werkt Nil als fietskoerier. Hij brengt filmrollen van de ene naar de andere bioscoop in Barcelona. Nil is een sociale jongen en heeft veel contact met de bewoners uit zijn appartementengebouw, waaronder zijn beste vriend Quim en zijn (wat oudere) vriend Bernardo, die filmoperateur van de Cine Avenida de la Luz is.

In het midden van de jaren ’40 blijkt inspecteur Valiente van de geheime politie nog altijd een bovenmatige interesse te hebben voor David en Soledad. De reden hiervoor is dat zich in het verleden iets gruwelijks heeft plaatsgevonden tussen David en Soledad enerzijds en de inspecteur en zijn broer anderzijds. Later zal Nil blijken waarom dat zo is, hetgeen hem tot voorzichtigheid zal moeten nopen.

*****

Het verhaal in Op zoek naar mijn vader speelt zich af na de Spaanse Burgeroorlog en ten tijde van het schrikbewind van de dictator Franco. De nadruk ligt op drama vanwege de onderdrukking van de bevolking, maar ook vallen spanning, mysterie en, op een enkele plaats, ontluikende liefde te ontdekken. Het laatste deel van het verhaal speelt zich af in 2021. Dit gedeelte, waarin Lucas, de zoon van Nil, zijn ernstig dementerende vader mee terugneemt naar een voor Nil bijzondere plek in Barcelona, is zeer ontroerend.

*****

De schrijfstijl is filmisch, waarbij drama, dreiging, hoop en wanhoop overtuigend zijn weergegeven en de emotie duidelijk voelbaar en invoelbaar is.

‘De bewaker liet haar alleen achter in de donkere, nauwe gang, die precies bij de cel eindigde. Op de vloer lag zand, en het enige licht kwam van een paar fakkels aan de rotswanden. Ze keek door het kleine gat in de ijzeren deur van de cel en zag David op de grond liggen met zijn gezicht tegen de muur en een smerige deken over hem heen, die zo stonk dat zij het zelfs kon ruiken. Ze gilde zijn naam, maar David gaf geen enkel teken van leven.
Toen hoorde ze opeens de zware en zelfverzekerde stem van Víctor Valiente achter haar rug. ‘Je bent een braaf meisje, Soledad. Dank voor je komst. Vandaag is een dag vol verrassingen.’
‘Hoeveel geld wilt u?’ vroeg Soledad met trillende stem, maar zonder erom heen te draaien.
Valiente liep naar haar toe en trok haar hard aan de haren naar beneden tot ze op haar knieën zat.’