Recensie: Sebastian Fitzek – Het geschenk

Milan Berg staat bij het stoplicht wanneer er een auto naast hem stopt. Op de achterbank zit een doodsbang meisje. Wanhopig drukt ze een briefje tegen het raam. Een vraag om hulp? Milan weet het niet: hij is, net zoals zes miljoen landgenoten, analfabeet. Toch voelt hij dat het meisje in levensgevaar is. Milan begint een zoektocht die hem op een griezelig dwaalspoor zet. Aan het einde van de tocht wordt hij geconfronteerd met de wrede realiteit: soms is de waarheid te gruwelijk om mee te leven, en onwetendheid het grootste geschenk op aarde.

ISBN: 978904460547 – Uitgeverij The House of Books – Aantal pagina’s: 336 – Thriller

*****

4 van de 5 sterren – Eline

‘Een intrigerend boek over analfabetisme, waarheid, leugens en bedrog.’

*****

In Het geschenk is de hoofdrol weggelegd voor Milan Berg. Een analfabeet die een relatie heeft met Andra. Milan ontdekt in een auto een bang meisje dat iets op een briefje heeft geschreven en aan Milan laat zien. Omdat Milan niet kan lezen, is voor hem niet duidelijk wat er precies aan de hand is. Samen met Andra probeert hij erachter te komen. Maar Andra blijkt al snel een dubbele agenda te hebben en wanneer Milan daarachter komt, is het misschien al te laat.
Naast Milan en Andra, krijgen ook het meisje en een man en vrouw dicht bij haar, een rol in het boek. De geloofwaardigheid van het boek werd wat mij betreft minder vanaf het moment waarop deze personages in het boek kwamen en hun levens samensmolten.

*****

De sfeer van Het geschenk vond ik eerst erg goed. Het boek was spannend en leek goed in elkaar te zitten. Maar toen het verhaal verder vorderde, vond ik het wat ongeloofwaardig worden.

*****

De schrijfstijl van Het geschenk is erg prettig. De hoofdstukken zijn kort en bovenaan een hoofdstuk is duidelijk te lezen vanuit welk personage je dit hoofdstuk leest. Wat ik daarnaast erg sterk vind, is dat sommige teksten zijn geschreven in tekens die je niet kunt ontcijferen. Op deze manier ervaar je als lezer hoe het is om analfabeet te zijn en dus hoe Milan alles beleeft.

‘In eerste instantie dacht hij een klein kind op de achterbank te zien dat voor de lol een reclameblaadje tegen het raampje hield. Maar toen het velletje even loskwam van de ruit en het hoofd erachter te zien was, werd het Milan duidelijk dat daar geen klein kind zat, maar een meisje dat tranen met tuiten zat te huilen. Wat heeft dat nu weer te betekenen?
Haar gezicht was vertrokken van angst. Haar grote ogen waren net zo opgezwollen als die van Milan wanneer hij last had van hooikoorts of te weinig had geslapen. Kakikleurig, dacht hij bij zichzelf, maar hij wist niet zeker of de bijzondere schakering van kleuren in haar irissen werd veroorzaakt door de getinte ruit waarachter het meisje zat te huilen. Ze had vlasblond haar, samengebonden tot een paardenstaart. Een roze haarspeld met fonkelende namaakdiamantjes hield haar pony uit haar ogen, waarboven een voorhoofd te zien wat met veel te veel zorgrimpels voor zo’n jong iemand.
Het meisje was hooguit dertien, maar op het moment dat hun blikken elkaar kruisten, had hij de indruk dat haar ogen al genoeg voor een heel mensenleven hadden gezien. En er was nog iets wat hij erin zag. Zichzelf.’

Je kunt Het geschenk het best lezen tijdens herfst- of winteravonden. Dan komen de sferen van de natuur het best tot zijn recht en zullen de rillingen je bij tijd en wijle over de rug lopen. Zorg voor je favoriete drankje en geniet!

50%

50%

336 pagina’s