Recensie: Steve Berry – Het Warschau-protocol

De zeven kostbare relikwieën van de Arma Christi, de wapens van Christus, verdwijnen uit heiligdommen over de hele wereld. Elk relikwie vormt een toegangsticket tot een veiling waar belastende informatie over de president van Polen wordt aangeboden aan de hoogste bieder. Zowel de VS als Rusland zijn hierop gebrand, maar om totaal verschillende redenen. Cotton Malone raakt verwikkeld in een bloedige strijd tussen drie naties. De inzet is informatie die de machtsverhoudingen in Europa kan veranderen…

ISBN: 9789026154690 – Uitgeverij De Fontein – Aantal pagina’s: 383 – Thriller, Historische fictie

*****

4 van de 5 sterren – Frederique

‘Een superspannende thriller die leest als een trein.’

*****

Cotton Malone is gepensioneerd geheim agent en nu werkzaam als boekhandelaar. Hij is in Brugge voor de grootste Europese antiquarische boekenbeurs om boeken te kopen voor zijn winkel. Zijn verleden als geheim agent blijft hem echter achtervolgen wanneer hij getuige is van de roof van een van de Arma Christi, het Heilige Bloed, en de achtervolging inzet.
Jonty OIivier is een professional in informatie en levert exact wat iemand moet weten. Hij heeft belastende informatie over de president van Polen in zijn bezit gekregen en wil deze verkopen aan de hoogste bieder, ongeacht de consequenties.

*****

Meteen vanaf het begin roept de proloog vragen op, waardoor het verhaal ook gelijk je aandacht te pakken heeft. Na de bloedstollende proloog en eerste hoofdstukken neemt de spanning best wel af en is er een redelijk lange aanloop naar de volgende actie. Echter weet Steve Berry wederom de belangstelling vast te houden door telkens een tipje van de sluier op te lichten en beide kanten van het verhaal te tonen.

*****

Steve Berry heeft ook in dit deel een hele fijne schrijfstijl met makkelijk taalgebruik en spannende actie. Hoewel het boek vlot leest en overduidelijk weer in één keer uit moet, wil het boek de lezer er ook op wijzen wat de politieke invloed is van machtige naties op andere landen, dit maakt het boek erg actueel.

‘Brugge was een parel van gotische architectuur. De historische binnenstad, min of meer eivormig, was nagenoeg autoluw gemaakt en gaf ruim baan aan voetgangers en fietsers. Een ringweg hield het gemotoriseerd verkeer weg van het centrum, maar kriskras door de stad liep een grachtenstelsel, waaraan Brugge haar bijnaam dankte: het Venetië van het Noorden. De stad was de grootste toeristische trekpleister van België, met een brede wirwar aan kronkelstraten met kleurrijke gildehuizen. De oude markt was vroeger het toneel van handelsbeurzen, middeleeuwse steekspelen, zelfs openbare executies. Veel van de hoge meerkleurige gevels waren in volle glorie bewaard. Straat na straat vormde Brugge in feite een groot openluchtmuseum, dat zich mocht beroemen op de status van werelderfgoed.
Cotton had geen goede reputatie als het op werelderfgoed aankwam. Niet dat hij opzettelijk probeerde vernielingen aan te richten. Maar het ging nogal eens mis.
Hij zette de achtervolging in en sloeg dezelfde hoek om. De amigo’s liepen bijna honderd meter verder, tussen twee rijen huizen met puntgevels. Ervan overtuigd dat ze waren ontsnapt, leken ze minder paniekerig, meer op hun gemak. Hij besloot het gat te dichten en begon grotere passen te nemen. Er waren weinig mensen in deze zijstraat, want ze leidde weg van de hoofdattracties, richting de ringweg buiten het centrum.
Hij wist de afstand te verkleinen tot vijftig meter.
Een van de amigo’s kreeg hem in het oog. De jonge man greep de andere twee en liet ze weten dat hun vlucht was opgemerkt.
Ze zetten het op een rennen.