Recensie: Sturla Pilskog – De penis

Recensie: Sturla Pilskog – De penis

‘De penis. Handleiding voor eigenaren’ staat boordevol feiten, anekdotes en inzichten over de veelbesproken maar weinig begrepen penis. Geen ander lichaamsdeel roept bij mensen zoveel liefde en haat, gelach en bewondering, afschuw en schaamte op. Maar met dit boek verandert dat. Deze Noorse bestseller van bekende uroloog Sturla Pilskog rekent voor altijd af met gêne en ongemak. In dit fascinerende en zeer leesbare boek worden mythes ontrafeld, vooroordelen besproken en álle vragen die je ooit over de penis hebt gehad, helder beantwoord. Waarom krijg je natte dromen? Hoe groot is normaal? En: word ik impotent van de straling van mijn mobiele telefoon?

ISBN: 9789021578354 – Kosmos Uitgevers – Aantal pagina’s: 224 – Informatief

*****

3 van de 5 sterren — Antoine

‘Een eerlijk en open boek over het mannelijk geslachtsdeel en omliggende organen.’

*****

Om te beginnen bij het begin. De subtitel ‘Handleiding voor eigenaren’ doet iets anders over de inhoud van het boek vermoeden dan werkelijk het geval is. Het woord ‘handleiding’ zou de indruk kunnen wekken dat het boek een ‘gebruiksaanwijzing’ betreft. Op een hele enkele tip na hoe je het geslachtsdeel schoonhoudt en hoe je de testikels kan checken op afwijkingen, is dat niet juist. In plaats daarvan moet het woord ‘handleiding’ meer worden begrepen als ‘leerboek’, want dat is precies waarover het gaat. Daarnaast nog een opmerking over het woord ‘eigenaren’. In mijn ogen is het boek niet alleen voor mannen, maar ook voor vrouwen geschikt. Een leerboek voor mannen en vrouwen, dus.

Het leerboek behandelt de penis, het scrotum met zaadballen, prostaatklier, blaas en nieren. Niet alleen komen anatomie en ziektebeelden aan orde, maar ook rekent de auteur af met hardnekkig rondcirculerende (en onjuiste!) veronderstellingen. Bijvoorbeeld dat vrouwen een g-spot zouden hebben. Niet waar, aldus Pilskog. Het verrassende is dat mannen dan juist wel weer een g-spot hebben!

Heel spaarzaam wordt de tekst van een illustratie voorzien, voornamelijk waar het gaat over de anatomie. Er zijn (gelukkig) geen aanstootgevende of pornografische foto’s opgenomen.

Naar mijn mening draagt het boek bij aan het leren kennen van je eigen lijf. Ik blijf ontzettend gefascineerd door de ontwikkeling van het menselijk organisme van eicel tot baby en daarna, de structuren in het lichaam en alle hormoonprocessen en chemische processen die ervoor zorgen dat lichaamsfuncties kunnen worden uitgeoefend.

Er is ook een keerzijde, want nagenoeg de meeste informatie is terug te vinden op internet en andere leerboeken. Niets nieuws onder de zon dus. Ik miste ook wat informatie, bijvoorbeeld een antwoord op de vraag of dat staand plassen beter (of juist slechter) is dan zittend plassen, wat de invloed is van langdurig zitten tijdens werk op het mannelijk onderlijf, etc.

Als laatste was ik bijzonder onder de indruk van het feit dat ingrijpende urologische operaties tegenwoordig slechts in zeer ernstige situaties noodzakelijk zijn. Voor sommige ingrepen kunnen inmiddels minder ingrijpende medische handelingen worden aangewend, bijvoorbeeld inspuiting van bepaalde medicijnen. Dat is uiteraard goed nieuws voor de betrokkenen. Zo zie je maar weer dat de medische wetenschap de afgelopen tijd niet heeft stilgestaan.

*****

Kort gezegd is het boek De penis goed en prettig leesbaar.  Speciale voorkennis of opleidingsniveau is niet nodig. Hier en daar staan opmerkingen in licht ironische vorm weergegeven om de soms wat droge materie wat luchtiger te maken, maar wat mij betreft slaan die niet aan.

‘Als een man een orgasme krijgt, komt er een gelukzalig mengsel vrij van hormonen en chemische stoffen die inwerken op de hersenen. Daarbij is ook prolactine, een hormoon waarvan de hoeveelheid toeneemt onmiddellijk na het orgasme. Hoge prolactineniveaus zien we vaak ’s nachts en het is duidelijk dat deze stof de hersenen aanzet om te gaan slapen. Onderzoek heeft uitgewezen dat dieren die snel prolactine toegediend krijgen, moe worden en in slaap vallen. Het achterliggende mechanisme is dat prolactine dopamine, de neurotransmitter die ervoor zorgt dat we ons wakker voelen, neutraliseert. Het prolactineniveau stijgt na seks ook bij de vrouw, maar veel minder.’

Mannen en vrouwen vanaf 21 jaar tot 99 jaar kunnen hun nieuwsgierigheid naar het mannelijk lid bevredigd krijgen door het lezen van dit boek. Ik kan me voorstellen dat het boek ook door ouders kan worden gebruikt om voldoende voorbereid te zijn op seksuele voorlichting aan hun kinderen.

50%

50%

224 pagina’s