Recensie: Tim Voors – Noorderlichtlopers

Tim Voors, de auteur van Noorderlichtlopers, is een lange afstandswandelaar en neemt ons in zijn derde boek mee naar Lapland in Noord-Zweden. Op nog geen vier uur vliegen vanaf Schiphol begint hij met wandelvriendin Sunny aan de Kungsleden, een route van ruim 450 kilometer door Lapland.

Nadat de wereld door de coronapandemie bijna twee jaar op slot heeft gezeten voelt hij zich net een koe die in de lente weer in de wei mag. Op hun pad treffen ze rendieren, zien ze het Noorderlicht en ontmoeten ze bijzondere mede-hikers met elk een eigen verhaal. Een magische reis die de lezer inspireert tot het zetten van de eerste stap op weg naar vrijheid en avontuur.

ISBN: 9789464042108 – Fontaine Uitgevers – Aantal pagina’s: 240 – Informatief, reisverhalen

*****

4 van de 5 sterren — Joke

‘Inspirerend verhaal over een wandeltocht door Lapland in Noord-Zweden.’

*****

Noorderlichtlopers geeft je informatie over de trail Kungsleden in Lapland, Noord-Zweden qua natuur, maar ook komen de praktische aspecten aan bod. Bijvoorbeeld wat kost het volgen van de Kungsleden precies, hoe bereid je je hierop voor en welke spullen neem je mee? Bovendien geeft Tim Voors voorbeelden om een mini-avontuur aan te gaan. Gewoon doen!
— Joke

*****

Het boek leest als een ontspannen maar stevige wandeling aangevuld met prachtige foto’s van het landschap. En niet te vergeten staan er mooie tekeningen aan het begin van elk hoofdstuk. Door de beeldende schrijfwijze ervaar je de stilte en rust van het gebied zonder dat het saai wordt. Je krijgt het gevoel dat je met hem meeloopt dwars door de ongerepte natuur, door weer en wind.
— Joke

‘We lopen verder, steeds verder noordwaarts, de provinciegrens van Norrbotten over. De magische poolcirkelgrens is nog maar een dag lopen hiervandaan. Regen, regen, regen, maar hoe nat en koud het ook is, ik voel me nog steeds enorm dankbaar om hier te zijn. Om te bewegen, vrijelijk het besef van tijd te verliezen en het onbekende tegemoet te gaan en te ontdekken wat de volgende hoek en horizon voor mij in petto hebben. Vrij om me te verbazen over de steeds veranderende schoonheid van dit landschap’

Noorderlichtlopers is een aanrader voor fanatieke wandelaars, beginnende lopers en leunstoelreizigers. Dus inspiratie en leesplezier voor een breed publiek.
— Joke

50%