Recensie: Viora Rebergen & Joost van Willigenburg – De reis van je leven

Twaalf maanden, vijftien landen en meer dan dertigduizend volgers: Viora Rebergen en Joost van Willigenburg lieten na een heftige tijd alles achter zich voor een adembenemende wereldreis. Zo namen ze de Transmongolië Express naar China, scooterden ze over de prachtige Filipijnen, dwaalden ze door eindeloze Vietnamese rijstvelden en toerden ze met een camper door het uitgestrekte Nieuw-Zeeland en Australië.

De reis van je leven is een unieke combinatie van hun indrukwekkende ervaringen, persoonlijke verhalen en grappige anekdotes, aangevuld met praktische tips en handige lijstjes. Want hoe bereid je zo’n reis voor? Welke spullen moet je vooral thuis laten liggen en wat gaat er sowieso mis? Dit boek is hét begin voor elke lange of korte wereldreis en onmisbaar voor elke reiziger.

ISBN: 9789401616003 – Xander Uitgevers- – Aantal pagina’s: 352 – Non-fictie / informatief

*****

3 van de 5 sterren – Kaylee

‘Samenvatting van een wereldreis die voor de reizigers een bijzondere betekenis heeft.’

*****

Viora Rebergen heeft leukemie gehad en de strijd tegen de ziekte gewonnen met Joost aan haar zijde. Om het leven te vieren besluiten ze samen op wereldreis te gaan.

Joost van Willigenburg heeft zijn vriendin Viora bijgestaan in haar strijd tegen leukemie. Wanneer ze beter is besluiten ze hun droom waar te gaan maken: een wereldreis.

*****

In het boek Beter op reis dat Viora en Joost eerder geschreven hebben, lees je hun strijd tegen de ziekte van Viora. Ik heb het boek destijds in één ruk uitgelezen en het greep me ontzettend aan. Toen dit boek verscheen was ik dus heel benieuwd!

Viora en Joost weten hun reis heel goed te beschrijven en je krijgt een goede indruk hoe een wereldreis eruit ziet. Ze nemen je mee vanaf hun eerste bestemming tot hun laatste. Hierbij beschrijven ze wat ze gedaan hebben, welke mensen ze ontmoet hebben, tegen welke dingen ze aanliepen en hoe hun reis ontstond. Door het lezen van dit boek kreeg ik zeker kriebels om weer op reis te gaan.
Viora en Joost beschrijven ook dat een wereldreis niet altijd leuk is. Reizen bestaat ook uit veel wachten, momenten die doen verlangen naar huis, geen vaste plaats hebben en zorgt ervoor dat je vrij flexibel moet zijn.

Op Instagram en Youtube hebben Viora en Joost gedurende hun wereldreis online veel gedeeld. Ik heb dit destijds gezien en gevolgd. Wanneer je dit boek leest zal je heel veel hiervan herkennen. Dit zorgt er echter ook voor dat het boek voelt als een herhaling. Ik had soms moeite om door te lezen, aangezien het in feite een samenvatting is van hun gehele reis. In vergelijking met Beter op reis had ik toch wat meer verwacht van dit boek…

*****

Het verhaal leest prettig. Afwisselend lees je vanuit het perspectief van Viora en Joost. Ze beschrijven hun reis, welke ervaringen ze opgedaan hebben en welk gevoel ze daarbij hadden. De beschrijving is vrij gedetailleerd, plaatsen en ervaringen worden uitgebreid beschreven. Op deze manier word je echt door Viora en Joost meegenomen tijdens hun reis.

In het boek staan wat tips zoals bijvoorbeeld over het boeken van de beste tickets of hotels, welke apps handig zijn en hoe je de vaccinaties kunt regelen. Ook delen ze wat lijstjes met je, zoals waar ze het goedkoopste en het duurste biertje gedronken hebben. Deze tips en lijstjes zijn leuk voor de afwisseling, maar verwacht geen hoogstaande tips.

‘De jeep heeft een open dak. Zodra we op de open vlakte van het nationaal park rijden, speuren we samen met de gids om ons heen. Na een halfuurtje zien we een enorme kudde olifanten. De chauffeur van de jeep is misschien nog wel enthousiaster dan wij. ‘Jullie moeten gaan staan, dan kun je ze nog veel beter zien. Het mag eigenlijk officieel niet, maar doe het alsjeblieft, het is zo bijzonder!’ roept hij terwijl de jeep op ongeveer vijftig meter van de olifanten stopt. Ik ben er stil van. Wat een beesten, wat een natuur. Ik krijg er een brok van in mijn keel. Vooral als ik twee babyolifantjes ontdek. Dit is weer even zo’n besefmoment. Ik leef nog. We zijn op wereldreis. We zien hier olifanten in het wild. Wat kan de wereld toch mooi zijn.’

Dit boek lees je wanneer je in de trein zit. Zoek een rustig plekje op en begin met lezen. Terwijl het landschap aan je voorbij gaat, bedenk jij waar jouw ultieme droomreis naartoe zou gaan.

50%

50%