Recensie: Walter Isaacson – Steve Jobs, de biografie

Deze geautoriseerde biografie beschrijft het, werkzame leven, van Apple-oprichter Steve Jobs. Walter Isaacson vertelt zijn verhaal gebaseerd op gesprekken met Jobs zelf en met zijn familieleden, vrienden, collega’s, concurrenten en vijanden. Het is een karakterstudie die je verbaast, maar die ook bewondering oproept voor deze visionair met een missie die de wereld van computers en mobiele devices voorgoed veranderd heeft.

ISBN: 9789 000 348 640 – Spectrum. Bruna uitgevers – Aantal pagina’s: 725 | Biografie

*****

3 van de 5 sterren — Rop

scrollen

Start!

‘Steve Jobs doet je verbazen in zowel de goede, als de slechte betekenis van het woord.’

*****

Het hoofdpersonage is Steve Jobs, een man met uitgesproken visie, die rücksichtsloos op zijn doel afgaat omdat hij overtuigd is van zijn gelijk ook al kost hem dat vrienden, goede collega’s of briljante medewerkers. Zijn karakter is grillig en gecompliceerd, hij kan heel hard zijn voor zijn omgeving, zowel privé als op het werk, maar heeft ook hele softe hippie-achtige kanten. Isaacson heeft niet voor niks 725 pagina’s nodig om hem te beschrijven.
— Rop

*****

De vele gesprekken die ten grondslag liggen aan dit boek zijn knap verweven in het levensverhaal van Steve Jobs. Door de chronologie van markante gebeurtenissen te larderen met diverse invalshoeken uit Jobs’ omgeving en het werkveld, blijft het boek vaart houden en boeien.
— Rop

*****

De schrijver beschrijft situaties zoals ze zich in het leven van Jobs hebben voor gedaan, bijvoorbeeld de lancering van de eerste iphone. Naast de versie van die gebeurtenis van Jobs zelf zet hij altijd een of meerder indrukken en citaten uit de gesprekken die hij voerde met familie, collega’s, medewerkers, concurrenten en vijanden. Hier en daar geeft hij ook zijn eigen mening over de gebeurtenissen of Jobs zelf waarbij de hoofdpersoon zeker niet gespaard wordt.
— Rop

‘Een ander belangrijk aspect van Jobs’ wereldbeschouwing was zijn manier om dingen in één van twee categorieën onder te brengen, daar tussenin zat niets. Mensen waren ‘verlicht’ of ‘een klootzak’. Hun werk was ‘het allerbeste’ of ‘complete shit’. Bill Atkinson (Apple-ontwerper) zei: “Het was moeilijk werken onder Steve, omdat er een grote tegenstelling was tussen goden en shitheads. Was je een god, dan stond je op een voetstuk en kon je niets fout doen. Degenen onder ons die als goden werden beschouwd, zoals ik, wisten dat we in werkelijkheid sterfelijk waren en verkeerde ontwerpbesluiten namen en scheten lieten als iedereen, en dus waren we altijd bang dat we van ons voetstuk geschopt zouden worden. Degenen die shitheads waren, briljante ontwerpers die heel hard werkten, hadden het gevoel dat ze toch nooit gewaardeerd zouden worden en ooit boven hun status zouden kunnen stijgen”.

15-ipad

Op een Ipad zodat je tijdens het lezen kunt verifiëren dat de afgeronde hoeken en het materiaal van het product inderdaad is geworden zoals Jobs het bedacht heeft.

30%